Staat Belgische wegen boert verder achteruit

Didier V.
Volgens het tweejaarlijkse Global Competitiveness Report, een wereldwijde competitiviteitsindex die wordt samengesteld door het World Economic Forum, is de staat van de Belgische wegen er – in vergelijking met de rest van de wereld - alweer een stukje op achteruitgegaan. Met een 56e positie op de wereldranglijst moet ons land zelfs landen als Namibië (21e), Ecuador (35e) en Tajikistan (50e) voor zich dulden. Singapore en Nederland blijven de ranglijst aanvoeren.

Een aan gort gereden asfaltstrook, hobbelige kasseiwegen of inderhaast opgevulde vorstputten: iedere Belg die af en toe al eens een stuur in handen neemt, kent en verfoeit de soms pokdalige staat van ons wegennet. Een terechte ergernis, zo blijkt ook uit onderzoek van het World Economic Forum. In het Global Competitiveness Report 2019, dat zopas werd gepubliceerd, blijkt bovendien dat we qua weginfrastructuur alweer wat terrein hebben prijsgegeven in vergelijking met de rest van de wereld. Die vergelijking werd gemaakt op basis van een beoordeling door vertegenwoordigers in het land: zij gaven op een schaal van 1 tot 10 aan hoe het met de wegen is gesteld. 

Met een 56e positie op 141 landen zakt ons land namelijk 10 plaatsen verder weg in het klassement, waardoor we ons voortaan laten omringen door landen als Thailand (55e) en Nicaragua (58e). De beste weginfrastructuur ter wereld ligt volgens het World Economic Forum nog steeds in Singapore, Nederland, Zwitserland, Hong Kong en Japan.




58 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronny Biesen

    Tja er is geld voor alles, flitscamera's enz.. maar de wegen verbreden en onderhouden daar is geen geld voor. Bedankt politici om van Belgie een derde wereldland te maken.

  • William Cooreman

    Nieuwe asfalt van Antwerpen naar Eindhoven E34.... Nog geen 1MAAND later waren ze de gaten al aan het vullen met asfalt.

  • issie cardoza

    Echt niet normaal , ik woon nu 30 jr in Nl en zie hoe het wel kan met het aanpassen van de wegen. Rond Amsterdam zijn alle wegen verbreed, aangepast, en dan even ongemak, maar geen maanden maar een paar weken. Maar dan heb je ook wat. de baan Roeselare/Menen die ik vroeger iedere dat moet doen, ligt er nog precies bij zoals 30 jr gelden, lappen beton, die om de paar jaar worden opgevuld. Een paar rotondes en als ze worden aangelegd duurt het 3 maanden of meer en in NL ligt het er in 2 weken ..

  • Harald van Ooijen

    Maar voor flitspalen , traject controles is er geld in overvloed onder het mom van verkeersveiligheid maar niets is minder waard onze infrastructuur is een gevaar voor elke automobilist en al helemaal voor motorijders en ook fietsers , een echte schande is het en wij die de allerhoogste belastingen betalen

  • Hubert Lescroart

    In ieder geval Mr. WEYTS , u heeft in NIETS gedaan aan de infrastructuur ondanks de verhoogde accijnzen en flitscontroles enkel bedoeld om de automobilist te pesten en uzelf in de kijker te plaatsen, hartelijk dank.