Slimme verkeerslichten kunnen voor de gek gehouden worden, ontdekten onderzoekers

REUTERS
Een slimme auto die precies weet waar hij rijdt, een slim stoplicht dat weet waar alle auto's zijn en wie het beste groen licht kan krijgen. In theorie is het een ideale combinatie, voor doorstroming en tegen vervuiling, en daarom wordt er in de Verenigde Staten al mee getest. Maar het is niet zo veilig als het lijkt, waarschuwt de universiteit van Michigan.

Vijf wetenschappers hebben ontdekt dat I-SIG, het systeem van de slimme verkeerslichten, voor de gek kan worden gehouden. Eén auto die verkeerde informatie stuurt, is voldoende om het systeem in de war te schoppen en een opstopping te veroorzaken. En dat kan als de computer aan boord is gekaapt. Dan geeft de auto de verkeerde snelheid en de verkeerde plek door. Het stoplicht heeft dat niet door, zet het licht op groen en laat andere auto's wachten. En daarvoor hoeft de sabotage-auto niet eens zelf te rijden. Hij kan ook onopvallend in de buurt geparkeerd staan, zonder dat iemand argwaan krijgt.

De I-SIG-verkeerslichten zijn onder meer in Californië en Arizona getest. In een van de proeven daalde de vertraging onderweg met meer dan een kwart, doordat auto's soepeler konden doorrijden. Maar als het systeem vastloopt, doet een auto ineens zeven minuten over een stukje dat normaal in een halve minuut kan worden afgelegd.




7 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Phil Haeghen

    Slimme (voor hun tijd) lichten bestaan al van in de jaren 80 in California.

  • Koenraad Verstraeten

    Inderdaad, Theo en "dodl", de N16 van Sint-Niklaas - Mechelen (en terug); idem dito. De hele tijd, optrekken en stoppen. En weer optrekken en stoppen aan het volgende licht . En weer ... . Het verkeerslicht op het kruispunt N16/Hoogkamerstraat, Temse slaat soms na 6 à 7seconden alweer in het rood voor de auto's komende uit Temse. Twee auto's gepasseerd . Slim, inderdaad! Héél slim, die lichten. Het opzet achter het verschijnsel ontgaat mij echter totaal. Iemand??...

  • dol de peeze

    @Theo Van Hoof inderdaad wij hebben eerder een rode golf :). De theorie als er 1 licht net voor je neus op rood springt wees maar zeker dat de volgende ook voor je neus op rood zal spring tenzij je een serieuze snelheidsovertreding begaat.

  • Theo Van Hoof

    Als ze hier al eens beginnen met een groene golf te installeren, dan maken we al een serieuze stap vooruit. Wat in 1985 al mogelijk was op de B1 in Dortmund, kan hier nog altijd niet. Als je in Mechelen aan een verkeerslicht groen krijgt, kan je er van op aan dat het volgende op rood zal gaan.

  • dirk claeys

    Slimme lichten in België ! Voor binnen 50 jaar! Eerst slimme aannemers voor alle putten en riooldeksels!