Slechts een op vier sjoemeldiesels gerepareerd: “Onaanvaardbaar”

Veel dieselmotoren rijden nog steeds rond met 'sjoemelsoftware'
ANP Veel dieselmotoren rijden nog steeds rond met 'sjoemelsoftware'
Na de dieselgate-affaire werden autofabrikanten verplicht hun auto’s te voorzien van andere software of anderszins aan te passen, maar slechts een op de vier modellen is inmiddels gerepareerd. Dat blijkt uit cijfers van de onafhankelijke Britse milieu-organisatie Transport & Environment (T&E).

Volgens het instituut zijn tot nu toe slechts 10,4 miljoen van de 43 miljoen sjoemeldiesels gerepareerd. Slechts bij een deel daarvan vormen software-updates de oplossing; in sommige gevallen moet daadwerkelijk aan de wagen worden gesleuteld. Vooral het midden en oosten van Europa blijven achter als het gaat om het oplossen van dit probleem.

Dat trage tempo is onaanvaardbaar, vindt Florent Grelier van T&E. “De auto-industrie heeft vier jaar de tijd gehad sinds het dieselschandaal uitbrak, maar heeft zich niet aan de afspraken gehouden om de schade terug te draaien’’, zei hij tegen de Britse krant Daily Mail. “Het is tijd dat overheden verplichte terugroepacties in de hele EU doorvoeren. Dat vereist geen nieuwe wetten, maar uitsluitend politieke wil.’’

Het gaat bij de terugroepingen vooral om de door de Volkswagen Groep geproduceerde modellen met de zogeheten EA189-motoren. In Roemenië is volgens de gegevens bijvoorbeeld slechts 37 procent van deze VW-auto’s gerepareerd.
 Andere landen die achterlopen zijn onder meer Polen, Kroatië, Slowakije en Bulgarije.

Import

Een van de redenen daarvoor is volgens Grelier het grote aantal vuile diesels dat in die regio’s werd geïmporteerd uit landen waar op stedelijk niveau verboden zijn ingevoerd voor oudere dieselmotoren. Zo werden in 2017 ongeveer 350.000 vuile tweedehands dieselauto’s naar Polen geëxporteerd, voornamelijk uit Duitsland.

Volgens T&E moeten EU-regeringen beperkingen invoeren die voorkomen dat dieselgate-auto’s geëxporteerd worden, tenzij ze de relevante software-updates hebben gehad om ervoor te zorgen dat hun emissieniveaus legaal zijn.
 “Er mogen geen tweederangsburgers in Europa zijn”, aldus Grelier. “Elke Europeaan heeft een gelijk recht op schone lucht.”

Volgens de laatste schattingen van T&E rijden er momenteel ongeveer 43 miljoen ‘zeer vervuilende’ auto’s met emissieniveaus 5 en 6 en bestelwagens op de Europese wegen, die allemaal meer dan drie keer het wettelijke limiet uitstoten. 




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yves Steenssens

    De lage emissiezone heeft voor een astronomische afvalberg gezorgd -astronomische vernieling van prima wagens -dat kunnen alleen politici bedenken -geen normale mensen - jobs-jobs-jobs- en onze aardkluit weer stukje verder naar de knoppen .

  • raf peeters

    Vind die foto's van die rokende uitlaten geweldig en dit terwijl een euro 5 of 6 niks meer rookt en hoogstens nog damp kan vaststellen bij minimum temperaturen.

  • Els Pauwels

    dat VW ze op de schroothoop drukt, en aan al hun belogen kopers hun geld teruggeeft !

  • piet devlieger

    Auto’s met emissieniveaus 5 en 6 zijn niet 'zeer vervuilend', wel integendeel vergeleken met vroegere emissieniveau's. Het is trouwens gebleken dat na het aanpassen van de software bij duizenden auto's dit resulteerde in slechter lopen van de motoren en een pak meer verbruik. En hoe meer er verbruikt wordt hoe meer vervuiling er in de lucht komt - die aanpassing is dus een maat voor niets. Grelier van T&E kletst uit zijn nek.

  • Freddy De Vos

    Maak dan een verbod op diesel. Maar, die elektrische auto's gaan nog meer vervuilen!