Schrijf maar op: deze Fiat Centoventi wordt een schot in de roos

Fiat
Het voorbije decennium had Fiat zowat al zijn eieren in het mandje van de waanzinnig populaire 500 liggen, maar in de toekomst lijkt het merk (eindelijk) opnieuw meerdere speerpunten in zijn gamma te zullen tellen. Zopas hebben de Italianen laten weten dat de nieuwe 500e gezelschap krijgt van een tweede elektrische stadswagen, gebaseerd op deze hippe Centoventi.

Wie een mondje Italiaans spreekt, had het allicht al kunnen raden: de Centoventi, die vorig jaar debuteerde op het Salon van Genève, was oorspronkelijk bedoeld om de 120e verjaardag van Fiat te vieren. Intussen heeft Fiat-topman Olivier Francois bevestigd dat de concept car wel degelijk in productie gaat, als een minimalistisch en budgetvriendelijker alternatief voor de modieuze 500e. Een spirituele opvolger voor de huidige Panda, quoi.

Fiat

Hoewel ze het bij Fiat zelf nog niet met zoveel woorden gezegd willen hebben, zal de Centoventi logischerwijze zijn platform en zijn elektrische aandrijflijn delen met de pas onthulde 500e. Dat betekent dat de innovatieve architectuur van het studiemodel, die bedacht was op snelle batterijwissels van verschillende groottes, allicht ingeruild wordt voor een exemplaar met een capaciteit van 42 kWh en een autonomie van circa 320 kilometer. 

Wanneer de productieversie van de Centoventi daadwerkelijk in productie gaat, is nog koffiedik kijken. Niet alleen zijn ze bij Fiat sowieso al wispelturig wat productieplanning betreft, maar sinds de uitbraak van het coronavirus hebben de Italianen al meer dan de handen vol om hun huidige productie draaiende te houden…

Fiat



9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • valere vermeulen

    Tof karretje maar dit kleinood gaat wel ongeveer 32.000€ kosten.

  • Ivo Torfs

    Eduard Vanderheyden, " niet of bijna geen trekvermogen" dat is nieuw.

  • Hendrik Patyn

    Wie gaat er dit kopen, de Honda e is goedkoper en gaat in realiteit evenver rijden, en Honda is betrouwbaar, het zal waarschijnlijk de betrouwbaarste en modernste zijn van EW, en dit voor hun 1ste EW, hun 1ste 2.2 diesel was ook direct de beste, draaide zo zacht als een benzine. Ik zou de Honda e al kopen gewoon voor de looks, als 2de wagen, om naar de bakker te rijden de zondag..., een grote EW zoals een Tesla moet 20jaar bollen alvorens hij milieuvriendelijker is..

  • Toran Korshnah

    Tof karretje. Laat maar komen.

  • Michel Van der Hoydowch

    Mits goede prijs is het een schot in de roos.Tijdloos design dat hélaas veel mensen niet kunnen appreciëren,maar niet iedereen hoeft te kopen.