Salariswagen is mannenzaak

Bedrijfswagens op een parkeerplaats.
photo_news Bedrijfswagens op een parkeerplaats.
De loonkloof zet zich ook door in het aanvullende loonpakket. Zo krijgen vrouwen binnen eenzelfde organisatie drie keer minder vaak een bedrijfswagen. Dat blijkt uit een studie van SD Worx en Antwerp Management School (AMS) in opdracht van de FOD Sociale Zekerheid en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, waarover De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag berichten.

Ongeveer 17 procent van de werknemers heeft een bedrijfswagen. Mannen rijden veel vaker met een bedrijfswagen rond: bijna een kwart van de mannelijke werknemers heeft er één, bij de vrouwen is dat minder dan 12 procent.

Vrouwen genieten vaker een ­andere mobiliteitsvergoeding. Ze krijgen bijna dubbel zo vaak een tussenkomst voor het openbaar vervoer. Ze ontvangen ook iets vaker een fietsvergoeding en een tussenkomst voor verplaatsingen met de eigen wagen. Maar die vergoedingen liggen, ook als ze gecombineerd worden, lager dan bij de salariswagen.

Bedrijfswagens courant

Mannen werken vaker in sectoren waar bedrijfswagens courant zijn, zoals de IT-, energie- of financiële sector. Toch kunnen de verschillen in sectoren de kloof niet helemaal verklaren. SD Worx zuiverde de ruwe cijfers ook uit voor de verschillen in sector, leeftijd, het aantal werknemers in het bedrijf en het statuut. In organisaties binnen dezelfde sector en met dezelfde grootte hebben mannen met een gelijkaardig statuut en een gelijk­aardige leeftijd liefst 2,9 keer vaker een salariswagen dan hun vrouwe­lijke collega's.




55 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jorie Vanderperren

    Salariswagens en maaltijdcheques, Ecocheques afschaffen en belastingen op loon voor iedereen werkgever en werknemer proportioneel equivalent doen dalen zodat het voor de staat (wij allemaal samen dus) een nuloperatie is. 5 Minuten politieke moed. Moeilijk is dat niet en winnaars en verliezers zullen er zeker zijn... Maar de belgische loodgieterbelastingkoterij mag eens op de schop. Werkeloosheid uitbetalen door staat, notariaat afschaffen, kilometerheffing... en we zijn al half uit de shit.

  • René Verhoeven

    Als we gaan moeten rekenen op diegenen die niet werken en niet bijdragen en daarbij nog veel kindergeld trekken, dan gaan we niet veel pensioen zien dacht ik, en zo zijn er veel en kosten ons meer dan leasewagens! Beter een extraatje aan diegene die werken en al veel bijdragen om sz draaiende te houden, dan ganse gezinnen onderhouden die niet werken en niks bijdragen, die enkel veel kosten aan sz! Gemiste inkomsten door leasewagens zijn peanuts bij de uitgaven voor profiteurs!

  • raf peeters

    @Renè Verhoeven,Veeg voor Uw deur was je slogan.Je spreekt wel jezelf tegen in andere column nietwaar,je hebt geen kinderen verklaar je zelf en denkt dat je daar-mee het milieu een dienst bewijst,dik ego niet.Misschien heb je daarom problemen met mensen die 5 kinderen hebben en wie denk je van wie je ooit eens pensioen gaat krijgen?.Misschien moeten ze eens geen pensioen geven dat je er zelf voor zorgt nietwaar want de SZ wordt langs alle kanten omzeilt uit pure egoisme.

  • René Verhoeven

    Mensen met een bedrijfswagen hebben meestal een mooie wedde en betalen daarop al meer dan genoeg belastingen en bijdragen voor RSZ. Dat ze in Brussel eens deftig omgaan met ons belastinggeld en alle profiteurs van de SZ smijten en alle problemen zijn opgelost. Hoeveel mensen verdienen onbelast bij? Is dat geen probleem dan? Maar ik gun het die mensen, heb meer last van gezinnen waar niemand werkt en nog kindergeld trekken voor 5 ook bvb...

  • Geert Tamsyn

    Ghijs Elvan, er zijn vele factoren die de loonkost bepalen. De loonkost kan dus gedrukt worden zonder een systeem in stand te houden waarbij alle belastingbetalers moeten opdraaien voor andermans auto. Zoiets bestaat in geen enkel ander EU-land, toch doen die het economisch doorgaans beter.