Roettest van autokeuring is waardeloos: een op de acht Euro 5-diesels stoot 730 (!) keer meer uit dan normaal door defecte roetfilter

AFP
Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect. Dat leidt mobiliteitsclub VAB af uit een onderzoek naar de effectieve uitstoot van fijnstof bij het huidige dieselwagenpark in Vlaanderen. VAB gebruikte een moderne fijnstofdeeltjesteller om de werkelijke uitstoot te meten van 152 voertuigen. Extrapolatie naar het Belgische wagenpark leert dat er mogelijk 165.000 dieselvoertuigen rondrijden met defecte of verwijderde roetfilter.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Wanneer de roetfilter bij een Euro 5- of Euro 6-dieselwagen niet functioneert of weggenomen werd, omdat bijvoorbeeld een herstelling te duur zou uitvallen, zou die auto eigenlijk geen lage-emissiezone (LEZ) meer binnen mogen. Maar het probleem is volgens VAB dat momenteel niemand, ook niet de autokeuring, kan vaststellen of een roetfilter al dan niet correct functioneert.

Één dieselwagen met kapotte roetfilter vervuilt evenveel als 729 Euro 5-dieselwagens met goed werkende roetfilter of als 8.493 Euro 6-dieselwagens met goed werkende roetfilter.

"Dat komt doordat de huidige verplichte Europese wetgeving een opaciteitstest met roetmeter voorziet die niet geschikt is om de fijnstofuitstoot van dieselwagens te meten", zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko. "De gebruikte technologie is niet verfijnd genoeg om een falende roetfilter eruit te halen."

Nochtans mag het effect van een dieselwagen met kapotte roetfilter niet onderschat worden. Zo vervuilt één dieselwagen met kapotte roetfilter zoveel als 729 Euro 5-dieselwagens met goed werkende roetfilter of als 8.493 Euro 6-dieselwagens met goed werkende roetfilter.

Update regelgeving

VAB vraagt dat Vlaams minister Lydia Peeters, bevoegd voor de technische controle, dringend de regelgeving zou aanpassen, zodat de autokeuringsstations de nieuwste testapparatuur zouden mogen gebruiken die een veel adequatere meting toelaat. Een bijkomend voordeel is volgens VAB dat zo ook vermeden wordt dat een koper van een tweedehandswagen een auto koopt waarvan de roetfilter defect is.

Een fijnstofdeeltjesteller is veel gevoeliger en nauwkeuriger dan de oude rooktestmeter. Bovendien is hij ook minder belastend voor het voertuig, omdat de meting gebeurt bij stationair toerental, en er dus niet meer plankgas gegeven moet worden.

Verwijdering filter = fraude

Bij verwijdering van een roetfilter is er fraude in het spel. Bij een defecte roetfilter moet volgens VAB een reiniging of vervanging gebeuren. "Het is daarbij belangrijk om problemen snel op te sporen omdat de kost voor een reiniging van een roetfilter beperkt blijft tot 200 à 400 euro, terwijl de vervanging van een roetfilter bij onherstelbaar defect tot meer dan 4.000 euro kan kosten", aldus VAB.




62 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • raf peeters

    @Michael Verbrugghe,als je kan verder rijden met defecte roetfilter waarom zou je hem dan verwijderen?.Kan niet,nonsens,een defecte roetfilter die quasi toe zit daar rij je geen meter meer mee.Premium merken gaan zeker in veiligheid (70km/max) voor ie volledig toe is om garage te bereiken.Wat jij hier beschrijft is frauderen,filter leegkloppen en terug monteren en dan "uit programmeren" en is verboden,maar als je de normale weg volgt zet je ofwel een nieuwe of je laat hem uitbranden.

  • Michael Verbrugghe

    Raf Peeters, de auto gaat niet in veiligheid je krijgt enkel een storing waarmee je perfect normaal kan rijden zeker met de euro 5. En je kan hem ook gewoon laten verwijderen en uitprogrammeren, dan rijdt de auto zelfs nog beter... Het is dus wel degelijk juiste info

  • raf peeters

    Roetfilters die niet werken ,dan krijg je storingmelding en gaat je wagen in veiligheid en echt rijden tenzij in veiligheid modus ga je niet doen.VAB is weer eens aan des-informatie aan 't doen.

  • Lode Cox

    En als ge uwe auto zou willen ombouwen op elektrisch, wat vandaag de dag perfect kan, is er de politiek die dit in België verbiedt. Ge moet maar ene nieuwe kopen. Dat is natuurlijk beter voor vader staat maar zeker niet voor mijne portemonnee.

  • Benny Breugelmans

    De VAB is in handen van KBC, een bank... Jaag de mensen met een oudere wagen op kosten en ze zijn geneigd om een nieuwe te kopen. Milieu brengt geld op.