Roep in Duitsland om weren SUV’s uit stadscentra: “Zo’n tankachtige auto’s horen niet thuis in de stad”

Bij een ongeval in Berlijn met een SUV kwamen afgelopen vrijdag vier mensen om het leven.
DPA Bij een ongeval in Berlijn met een SUV kwamen afgelopen vrijdag vier mensen om het leven.
In Duitsland is een debat ontstaan over het weren van SUV's in stadscentra. Aanleiding is een ernstig ongeval met een Porsche Macan in Berlijn waarbij vier voetgangers om het leven kwamen.

Nadat een Porsche Macan - de op een na grootste SUV van Porsche - op vrijdagavond met hoge snelheid de stoep opreed en vier voetgangers doodde, gaan er in Duitsland stemmen op om SUV’s (Sport Utility Vehicles) te weren uit binnensteden. Dit type auto is steeds populairder onder kopers in Duitsland, hoewel ze door critici vaak als bijzonder schadelijk voor het milieu worden beschouwd. 

Op zaterdagavond hielden ongeveer 500 mensen een wake op het kruispunt waar de slachtoffers vielen. Vier minuten lang hielden ze stil op de plaats van het ongeval - één minuut voor elke dodelijke afloop. Op spandoeken stond: ‘stop gemotoriseerd geweld’. De SUV's werden omschreven als ‘gemotoriseerde moordinstrumenten’. 

Volgens de burgemeester van Berlijn horen ‘zo’n tankachtige auto’s horen niet thuis in de stad'. “SUV’s hebben niets te zoeken in onze steden”, zo verklaarde hij. Elke stuurfout betekent volgens hem gevaar voor onschuldigen. De Duitse milieubeweging Deutsche Umwelthilfe had het debat geopend door op Twitter te schrijven dat SUV’s verboden moeten worden in de steden. Andere vertegenwoordigers van De Groenen in Duitsland pleitten voor een bovengrens voor grote SUV’s in binnensteden, of verklaarden dat SUV’s door belastingen veel duurder zouden moeten worden. 

Verkeersdeskundige Oliver Luksic keerde zich tegen opmerkingen van de Groenen. “Het hangt van de bestuurder af, niet van de auto, zei Luksic. “Een Tesla Model S is zwaarder dan een Porsche Macan en accelereert minstens even snel. Willen de Groenen een verbod op elektrische auto's? Ook de Duitse automobilistenorganisatie ADAC acht een verbod op SUV’s niet haalbaar of nuttig. “Doorslaggevend voor de veiligheid van voetgangers en fietsers is het verantwoord besturen van motorvoertuigen”, aldus een woordvoerder. 

Over de oorzaak van het ongeluk dat afgelopen vrijdag plaatsvond is nog weinig bekend. Mogelijk kreeg de 42-jarige bestuurder een epileptische aanval.




63 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstrepen

    Inderdaad maar wat doe je dan met rondvliegend lichte vrachtwagens, bussen en vrachtwagens op die manier moet je een schaar, keukenmes fiets......verbieden hoeveel mensen zijn door die dingen al niet gedood? Veel meer controle op verkeersovertredingen maar dat wil Merkel niet politie kost geld en zijn moet geld overkomen dus....

  • KAREL VANDENBERGH

    Je kan met een kleine wagen ook 4 mensen wegmaaien

  • Thomas Magontier

    Iedereen een kleine auto! Succesvolle mensen die toch nog durven een grote kopen kapotbelasten aub! Taks taks taks. Niemand beter dan een ander, anders worden we boos en zuur. Is dit de richting die we uit willen, serieus?

  • Steven Van Rillaer

    Het begint in eerste instantie hoe de chauffeur rijdt. Dan kan elk voertuig een moordwapen worden!

  • dieter cuypers

    electrische audi e-tron weegt meer dan een dodge ram... een porsche macan is iets groter dan de gemiddelde auto! rarara...binnekort een externe belasting voor de lichte vracht pick up wagens....nog maar eens!!!!!