Robobus rukt op in Europa: al gaat het niet altijd goed

Toyota APM.
Toyota Toyota APM.
De autonoom rijdende bus rukt op in Europa. Het gaat hierbij om zogenoemde ‘last mile’ voertuigen: busjes die met een beperkte snelheid van rond de 25 kilometer per uur rijden in stedelijke conglomeraten. Maar een onverdeeld succes is het nog niet overal.

Elektrisch aangedreven busjes die autonoom rijden en je door middel van een app kunt oproepen, worden gezien als dé oplossing voor het vervoer in de grote steden. Als ze modulair zijn uitgevoerd kunnen ze daarnaast ook worden ingezet voor het goederenvervoer in de stad. Op die manier kan bijna al het vervoer in een stad geheel emissievrij worden.

Toyota in Tokio
Het voertuig dat Toyota momenteel ontwikkelt zal APM (Accessible People Mover) gaan heten en wordt ingezet op de Olympische en Paralympische Spelen van 2020 in Tokio. Het is een volledig elektrische, duurzame en veilige oplossing om maximaal zes personen over een relatief korte afstand te vervoeren. In Tokio gebeurt dat in het kader van ‘Mobility for All’. De voertuigen zijn beschikbaar voor atleten, medewerkers en bezoekers en zijn ook geschikt voor mensen met een lichamelijke beperking. 

Toyota wil tijdens de Spelen ongeveer 200 exemplaren van de APM inzetten om het vervoer van bezoekers en personeel rond verschillende faciliteiten te ondersteunen. Voorbeelden zijn plekken waar evenementen en/of wedstrijden worden gehouden en het olympisch dorp waar de sporters zijn onderge
bracht.

Ligier Easymile EZ 10 in Duitsland

In een Duits dorpje, in de buurt van Berlijn, is vorige week begonnen met een pilot waarbij een soortgelijk busje autonoom pendeldiensten tussen het station en het centrum uitvoert. Dit gebeurt onder regie van het DEKRA Technology Center. Dit busje rijdt zonder bestuurder op de openbare weg. Wel is er een begeleider aan boord die eventueel in kan grijpen. DEKRA meldt dat er binnenkort nog een tweede pilot wordt gestart.

Nederland

Per 1 juli is de ‘Experimenteerwet’ in Nederland van start gegaan. Dat houdt in dat zelfrijdende auto’s onder zeer strikte voorwaarden op de openbare weg mogen worden getest. Hierbij gaat het om testritten met autonoom rijdende voertuigen zonder bestuurder. De aanvraag voor zo’n experiment voor zo’n test dient te worden beoordeeld door de RDW (overheidsorganisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen verzorgt), de politie, de wegbeheerder en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. 

Er wordt in Nederland overigens al langer getest met zelfsturende busjes, maar dan mét bestuurder. Zo rijdt er al een hele tijd een busje tussen het Ommelander Ziekenhuis en de bushalte aan de Molenstraat in Scheemda. In Den Haag is er al een proef met een shuttlebusje zonder bestuurder van de Leyweg naar het Haga-ziekenhuis. Ook gaan er vanaf volgend jaar zelfrijdende elektrische minibussen rijden tussen de OV-halte Meijersplein en de terminal van Rotterdam The Hague Airport. Ook in Drimmelen loopt er sinds begin deze maand een pilot.

Keerzijde 

Autonoom rijden staat niet meer in de kinderschoenen, maar het is en blijft techniek en hoe slim er ook van kunstmatige intelligentie gebruik wordt gemaakt, het kan niet altijd goed gaan. In Wenen ging het deze week mis. Daar reed vorige week donderdag een autonoom rijdende bus tegen een voetganger aan. Het autonoom rijdende Navya-busje reed met een snelheid van 12 kilometer per uur tegen een 30-jarige vrouw. Gelukkig heeft de vrouw geen ernstige verwondingen aan het incident overgehouden.

De pilot met de autonome busjes is gedurende het onderzoek naar de oorzaak van de botsing tijdelijk stopgezet. Ook in Parijs werd een project beëindigd wegens teveel storingen en te weinig tijdwinst.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.