Populaire SUV's jagen CO2-uitstoot nieuwe wagens omhoog

SUV-achtige wagens zitten al enkele jaren in de lift en VAB ziet ook in 2019 nog een potentiële groei van 30 procent.
RV SUV-achtige wagens zitten al enkele jaren in de lift en VAB ziet ook in 2019 nog een potentiële groei van 30 procent.
Door de toenemende populariteit van SUV-achtige automodellen zullen het gemiddelde verbruik en de brandstofkosten voor nieuw aangekochte wagens in 2019 hoger liggen dan in 2018. Ook de CO2-uitstoot van het wagenpark dat gezinnen in 2019 zullen kopen, zal stijgen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie VAB. 

2019 wordt volgens VAB op verschillende vlakken een ‘kanteljaar’. Zo zal een gemiddelde dieselwagen voor gezinnen voor het eerst duurder zijn dan een benzinewagen als het aankomt op brandstofkosten. Voor wie 15.000 kilometer/jaar rijdt, zal de dieselwagen 24 euro meer kosten aan brandstof dan wie met een benzinewagen rijdt. 

Naast de accijnsverhoging op diesel heeft dat vooral te maken met de keuze voor steeds grotere en meer verbruikende dieselmodellen. Waar een nieuwe dieselwagen in 2015 nog 5,6 liter per 100 kilometer verbruikte, zal dat volgens VAB in 2019 stijgen naar 6,3 liter, een meerverbruik van 0,7 liter per 100 kilometer. 

Groei van 30%

Maar dat is niet de enige opvallende prognose. Door de groeiende interesse voor SUV's en jeepachtige voertuigen zal ook het totale verbruik van de nieuw aangekochte voertuigen in 2019 stijgen. SUV-achtige wagens zitten al enkele jaren in de lift en VAB ziet ook in 2019 nog een potentiële groei van 30 procent. Nadeel van die populariteit is dat SUV-achtige modellen 15 tot 30 procent (bij vierwielaandrijving) meer verbruiken. Hierdoor stijgt ook de CO2-uitstoot van het nieuwe wagenpark.

Bekijk ook:

Dashcam filmt gevaarlijk inhaalmanoeuvre SUV.

Hier is de X7, de grootste SUV die BMW ooit lanceerde.




49 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rony Bekaert

    Wat een hoop onzin ! Dat is gewoon een voorspelling , op basis van verkoopcijfers , men weet niet eens wie die kopers zijn laat staan hoe en hoeveel die mensen hun auto gebruiken in de toekomst ! Dit gelul is evenveel waard , dan een weersvoorspelling nu voor de zomer van 2020 ..............

  • Erwin Lambrechts

    ze zijn de mensen weer aan het beliegen ja het is door de extreme min verkoop van de diesel dat de co2 de hoogte in gaat want het was de diesel die het algemeen gemiddelde zo naar omlaag trok

  • raf peeters

    @Jan Van Rompaey ,Mercedes 180 is geen SUV ,laat staan Mercedes,motorblok waar je mee rondtoert is een Renault ,had je een Renault Megan gekocht had je quasi met dezelfde wagen gereden maar een paar duizend euro goedkoper.

  • Jan Van Rompaey

    Ik rijd met een diesel Mercedes 180B aut. met een gemiddeld verbruik van 5,5 l.

  • raf peeters

    @Marc Va Loo,nauwelijks meer is ook 3 liter,Duitsers testen wagens zoals ze gebruikt worden en verbruik cijfers van constructeur is altijd mooi,was het maar 5 liter dan reed iedereen met zo'n ding,bij test steeds 8.2 tot 9.7 liter nietwaar,nu uiteindelijk betaal je toch zelf.SUV van BMW X7,X8 en Audi Q8 ook gewone wagen?.SUV heeft meer van een lichte"vracht" wagen weg dan wagen en zijn steeds wegens zwaartepunt breder waar de meesten niet kunnen mee rijden laat staan parkeren.