De Volvo XC60 is één van de plug-in hybrides die Transport and Environment testte en meer CO2 bleek uit te stoten dan de constructeur beloofde.
Volledig scherm
PREMIUM
De Volvo XC60 is één van de plug-in hybrides die Transport and Environment testte en meer CO2 bleek uit te stoten dan de constructeur beloofde. © RV

Plug-in hybrides stoten meer CO2 uit dan beloofd: “Onderzoek zwaar naar hun hand gezet”

Ook de meest recente plug-in hybride voertuigen (PHV’s) vervuilen meer dan de autoconstructeurs beweren. Dat klaagt de Europese koepelorganisatie van ngo’s Transport and Environment (T&E) aan. Toch mogen we volgens experts niet spreken van een nieuw schandaal zoals dieselgate. Overigens zou T&E hun praktijktestsen “zwaar naar hun hand hebben gezet”. Vormen PHV’s dan nog een verantwoorde overgang naar volledig elektrisch rijden? En hoe kan je met eender welke wagen zuiniger rijden? 

18 reacties

  • Herman Botermans

    2 maanden geleden
    Ik doe 2500 km op een tank van 40l in mijn Outlander PHEV (90 km/dag)... dus wat maakt mij dat uit dat ik misschien 10-20% hogere uitstoot heb op benzine die ik zelden gebruik? En inderdaad, de uitstoot bij de ontginning en het transport van fossiele brandstoffen vergeten de EV criticasters ook graag...
  • Johan Vroonen

    2 maanden geleden
    ALs je elektrisch rijdt, laad je thuis 99% van de tijd op je zonnepanelen. Er is geen goedkopere en properder manier om te rijden. De meeste hybride-auto's zijn zware bedrijfswagens met een veel te kleine batterij en elektromotor, en in de praktijk tanken de werknemers gratis benzine. Opladen thuis kost hen geld. Gevolg : meer CO2 uitstoot in de praktijk.
  • Piet Uytebroeck

    2 maanden geleden
    Hybrides zijn dan ook bedoeld voor mensen die veel korte afstanden doen en veel opladen aan het net, enkel zo haal je dat laag verbruik. Een diesel is enkel interessant voor lange afstanden, als je die gebruikt om rond de lokale kerktoren te rijden stoot je ook x maal zoveel keer uit, om nog maar te zwijgen over de zogenaamde "roetfilter", die zich periodiek "afstookt" en zo al je opgespaarde emissie in 1 keer erdoor blaast.
  • raf peeters

    2 maanden geleden
    @Dirk Looikens ,als je denkt dat batterijen beter zijn,neen.Er komt dan misschien niks uit de uitlaat die er niet meer is doch de CO2 uitstoot is al geproduceerd bij aanmaak van de batterij en E wagen voor ie maar 1 km heeft gereden.(CO2 is verplaatst van plaats en tijd)Om je idee te geven,E wagen en zijn batterij heeft  zoveel CO2 te vergelijken met een diesel die 90000km op de teller heeft,maar daar zwijgen de E wagen aanbidders en vooral de regeringen over.Dik geld is wat telt kost wat kost.
  • François Defosse

    2 maanden geleden
    Aan pseudo wetenschappers weeral geen gebrek. Met een goede phev kan je ongeveer 65 km rijden op stroom, dat is voor de meesten genoeg om gaan te werken. De benzine motor om de batterij op te laden is een generator die op een vaste snelheid draait en daardoor minder uitstoot.
  1. Leslie (27) overlijdt aan corona twee weken na bevalling, vader blijft met verdriet en baby achter
    Play

    Leslie (27) overlijdt aan corona twee weken na bevalling, vader blijft met verdriet en baby achter

  2. Vertederend: panda's dollen in de sneeuw
    Play

    Vertede­rend: panda's dollen in de sneeuw