Overgang naar elektrische wagens kost 114.000 jobs in Duitsland

BELGAIMAGE
Een transitie naar elektrische mobiliteit zal in Duitsland op lange termijn 114.00 banen kosten. Vooral de autoproductie zal getroffen worden, met 83.000 banen die sneuvelen. Dat blijkt uit een studie van het IAB, het onderzoeksinstituut van het Duitse tewerkstellingsagentschap. 

Vandaag werken in Duitsland meer dan 800.000 mensen in de automobielindustrie. De productie van elektrische motoren is minder arbeidsintensief dan bij verbrandingsmotoren, waardoor minder arbeidskrachten nodig zijn.

Een overgang naar elektromotoren zou een impact hebben op zowel laag- als hooggeschoolde profielen. 

Bekijk ook:




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hans Schoen

    Halve waarheden, jobs worden verplaatst en integendeel er komen nieuwe meer jobs maar andere! Het zorgt voor een nieuwe economie en een gezondere wereld. We hebben al +100 jaren gezien naar wat het toe gaat leiden die stinkmobielen.

  • Jan Verstrepen

    Als het probleem met de batterij zou opgelost zijn dan zullen er nog veel meer ontslagen volgen, een elektrische auto heeft bijna niets nodig en is heel eenvoudig te maken en geen onderhoud.

  • Walter De Grauwe

    De elektrische auto wordt te mooi afgeschilderd! De productie van elektriciteit is vervuilender dan je wel denkt! De stijging van verbruik geeft problemen zie maar naar de mogelijke problemen in de winter! Promoten is verkeerd en de diesel rijders bestraffen ook. De wereld is nog lang niet klaar om elektrisch te rijden!

  • Johan Billiet

    Is niet alleen de E-motor die goedkoper is...is ook een hele rits componenten die wegvallen zoals bv. radiator, koppeling, injectiesystemen, uitlaat & katalysator / filters, versnellingsbak, starter, diverse leidingen,.....etc..die dan niet (of in mindere hoeveelheden) meer moeten geproduceerd....

  • Georges Vande Velde

    Tommelein, nu het nog kan promoot maar verder de electrische wagen. Duizenden jobs verloren, hier spreken uw vrienden nog altijd van jobs,jobs,jobs maar dagelijks verdwijnen ze de jobs.