Oslo is niet de enige hoofdstad in Noord-Europa waar in 2019 geen fietsers en voetgangers stierven in het verkeer

In de stad Helsinki is de maximale snelheid overal 30 kilometer per uur.
Helsinki marketing In de stad Helsinki is de maximale snelheid overal 30 kilometer per uur.
Na Oslo kan ook Helsinki trots melden dat er in 2019 geen kinderen, voetgangers of fietsers zijn gestorven in het verkeer. De oorzaak? Een verkeersbeleid dat de zwakkere weggebruikers consequent beschermt.

Europa blijkt nog altijd levensgevaarlijk voor fietsers en voetgangers. In veel steden zijn ze vogelvrij. Maar er zijn twee uitzonderingen: Oslo en Helsinki. Dat is niet altijd zo geweest. In 1965 vielen er in de Finse hoofdstad Helsinki, een stad met 630.000 inwoners, 84 verkeersdoden. 

In de jaren 80 en 90 waren er nog zo’n 20 tot 30 doden per jaar. Maar toen begonnen de cijfers dramatisch te dalen. Na 2010 verongelukten jaarlijks slechts zeven mensen in het verkeer. En in 2019 overleed er geen enkele fietser of voetganger in het verkeer. Volgens voorlopige gegevens stierven in 2019 in totaal drie mensen in het verkeer, een automobilist en twee motorrijders, zo maakte de stad Helsinki onlangs bekend.

Verlagen snelheid

De verbetering van de verkeersveiligheid is een som van factoren, zo blijkt. De verkeersveiligheid is aangepakt door de wegen te verbeteren, de verkeerscontroles op te voeren en maatregelen en technologieën voor voertuigveiligheid te ontwikkelen. Ook het verlagen van de snelheid tot 30 kilometer per uur in woonwijken en het stadscentrum hielp enorm

De cijfers van Helsinki laten volgens experts zien dat stedenbouwers erin zijn geslaagd voetgangers en fietsers te beschermen tegen gemotoriseerd verkeer. In Finland worden geboden niet alleen uitgevaardigd, er wordt ook consequent gecontroleerd op overtredingen. De Finnen zijn geen hardrijders. Elke automobilist houdt zich keurig aan de opgelegde snelheid: de verkeersboetes zijn inkomensafhankelijk, zónder maximumbedrag.

Ook in de Noorse hoofdstad Oslo stierven vorig jaar geen voetgangers, kinderen of fietsers. In totaal viel er één verkeersdode - een automobilist die tegen een muur reed.

Lees ook: In Oslo kan het: één verkeersdode in heel 2019, geen enkele fietser of voetganger




13 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jules Vermeers

    Ja op papier zal dat wel waar zijn.

  • Filip Vanlaeken

    In Belgie beschermen we in de eerste plaats de rijkste weggebruikers, met een LEZ. Goed bezig.

  • Tamzin Andersen

    Zelfdiscipline zou al heel veel oplossen. In Antwerpen lijken veel fietsers wel kamikazepiloten !

  • Johan Billiet

    Met alle respect, maar zijn steden met slechts een paar relevante straten met wat verkeer maar de verkeersdrukte is er (bijna) niet te vergelijken met andere steden met meer inwoners en meer verkeer. Wel zijn de effectieve boetes een pak hoger dan hier en heeft de autochtone bevolking geen boodschap an haantjesgedrag en verkeersagressie ...

  • Patrick Verbelen

    Veilig verkeer moet van 2 kanten komen, d.w.z. niet blind oversteken, zoals hier in B wel de regel lijkt.