Opzettelijke explosies in elektrische auto moeten gevaarlijke schok bij een botsing voorkomen

Een elektrische Tesla botste vorig jaar op een geparkeerde politieauto in het Californische Laguna Beach Police Department. Een nieuw systeem van Bosch moet voorkomen dat inzittenden of hulpverleners bij botsingen met elektrische auto's een gevaarlijke schok krijgen.
AP Een elektrische Tesla botste vorig jaar op een geparkeerde politieauto in het Californische Laguna Beach Police Department. Een nieuw systeem van Bosch moet voorkomen dat inzittenden of hulpverleners bij botsingen met elektrische auto's een gevaarlijke schok krijgen.
Bosch heeft een nieuw veiligheidssysteem ontwikkeld dat moet voorkomen dat inzittenden of hulpverleners bij botsingen met elektrische auto’s een gevaarlijke schok krijgen. Het systeem creëert kleine explosies zodra een elektrische auto botst. Die explosies moeten ervoor zorgen dat de kabelverbinding met de accu wordt afgesneden, wat het risico op een elektrische schok of brand verkleint.

Het elektrische systeem in elektrische auto's heeft al gauw een spanning van een paar honderd volt en in de nieuwe Porsche Taycan is het zelfs 800 volt. Dit brengt risico's met zich mee bij een eventuele aanrijding. 

Microchips

Het is nog niet bekend in welke auto's het nieuwe veiligheidssysteem van Bosch voor het eerst  zal worden toegepast. De fabrikant is een van de grootste toeleveranciers in de auto-industrie en spreekt van een ‘pyrotechnical safety switch system’, kortweg pyrofuse. 

Het systeem bestaat uit microchips die ervoor zorgen dat de accu automatisch wordt ontkoppeld, zodat niemand in contact zou moeten komen met componenten die elektrisch zijn geladen. De chips laten kleine explosies afgaan waarmee secties van de kabelverbinding worden opgeblazen. Hiermee wordt de stroomcirculatie volgens Bosch op snelle en effectieve wijze afgesloten.

Cruciale rol

De microchips spelen volgens de fabrikant een cruciale rol bij dit systeem. Als een sensor een impact registreert, wordt de ontsteking direct geactiveerd. Dat moet het probleem van beschadigde kabels als gevolg van een ongeluk beperken. 

Autoaccu’s zijn volgens Bosch ontworpen zijn voor een spanning van 400 tot 800 volt en de lading kan bij een botsing van een hybride of elektrische auto als het ware in het metaalwerk terechtkomen. Dat vormt niet alleen een risico voor inzittenden, maar ook voor reddingswerkers en brandweerlieden.

De chips zijn zogenoemde asics (application specific integrated circuits). Deze zijn specifiek bedoeld voor een enkele taak en daarom minder flexibel dan reguliere chips. Omdat ze echter geoptimaliseerd zijn voor een bepaald type rekenwerk, kunnen ze zuiniger en sneller zijn. Bosch heeft de specifieke chip, de CG912, oorspronkelijk ontwikkeld voor het activeren van airbags.




17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jorie Vanderperren

    Alles wat wagens veiliger maakt is goed. Tesla's zijn nu al bij de veiligste wagens op de planeet precies door hun structuur rond de batterijen. Ik wil ze niet tellen de mensen die in een benzine verbrand zijn na een ongeluk.

  • Filip Catz

    Recht van antwoord, Mike Le Grand. Ook de stroom kan even goed met een crowbar gecontroleerd worden. Nog iets : je mag toch pas afkoppelen nadat een ongeval gebeurd is, stel u voor dat ge alles afkoppelt voor er iets gebeurt, dat vind ik pas echt gevaarlijk. En ik ben akkoord dat explosies in de buurt van Lithium accu's zeker de max zijn, voor wie van een spetterend vuurwerk houdt toch.

  • Hans Schoen

    Lap daar zijn we weer, mensen bang maken. Zomaar eventjes vergeten hoeveel mensen gruwelijk zijn omgekomen bij ongevallen met brandstofwagens? Hou nu toch op met die halve waarheden aub! Hoeveel procent mensen zijn er omgekomen in een brandende EV tov een brandstofauto? Laat eens beide partijen hun zegje doen aub, dat is nieuws brengen.

  • Robert DE REU

    Lees hier dat BMW reeds jaren plofkabels gebruikt, enige tijd geleden een ongeval gezien met een recente BMW 5 serie, vooraan totaal ineen, maar de achterlichten en pinkers achter stonden vrolijk nog te knipperen, dus is zeker de plus pool door een plofkabel hier niet onderbroken.

  • Mike Le Grand

    @Filip Catz een crowbar heeft wel een ander doel, de bekabeling beschermen tegen overvoltage door een defekte voeding. Deze worden getrigger wanneer de spanning een bepaalde waarde overschreid. De oplossing hier is de voeding PREVENTIEF loskoppelen bij een ongeval.