Opnieuw problemen voor Tesla Model 3?

Het Tesla Model 3.
AP Het Tesla Model 3.
De problemen met het Tesla Model 3 lijken maar niet te stoppen. Vandaag raakte bekend dat de productie van de auto onlangs vier dagen heeft stilgelegen. Een nieuwe domper voor Tesla-baas Elon Musk en zijn inmiddels beruchte paradepaardje?

De productie van het Model 3 – met een prijs van 35.000 dollar bedoeld als ‘de elektrische auto voor de massa’ - loopt al een tijd voor geen meter. Tesla investeerde fors om het goedkopere model te kunnen maken, maar keer op keer moet de elektrische autobouwer de productiedoelstellingen verder voor zich uitschuiven. Dat de band in de fabriek in Californië tussen 20 en 24 februari volledig stillag, lijkt dan ook een nieuwe klap voor de sputterende productie.

"Gepland"

Volgens Tesla is er geen reden tot paniek. De productiestop van Model 3 was zelfs “gepland”, zo klinkt het in een reactie van een woordvoerder. "Het gaat om een bewuste downtime-periode. Die periodes worden gebruikt om de automatisering te verbeteren en systematisch knelpunten te adresseren, om de productieaantallen te verhogen.” Het bedrijf gaf geen specifieke informatie over wat die upgrade dan juist inhoudt, maar zei dat er "nog periodes van productiepauze zullen volgen in de komende maanden”. Velen vragen zich af of dat niet gewoon een mooiweerpraatje is.

Tesla-baas Elon Musk beloofde eerder dat er tegen het einde van deze maand 2.500 Model 3-auto’s per week uit zijn fabriek moeten rollen. Zal dat lukken? Musk toonde zich hoopvol. “Als we een Roadster naar de planetoïdengordel kunnen sturen, kunnen we hopelijk ook de productieproblemen met Model 3 oplossen”, klonk het. Europese kopers moeten evenwel sowieso hun bestelde Model 3 dit jaar niet meer verwachten.

Tesla-baas Elon Musk zag het verlies afgelopen kwartaal oplopen tot ruim 675 miljoen dollar, nadat in het derde kwartaal al het grootste verlies ooit was neergezet. En daar zit de sputterende productie van het Model 3 voor veel tussen.
REUTERS Tesla-baas Elon Musk zag het verlies afgelopen kwartaal oplopen tot ruim 675 miljoen dollar, nadat in het derde kwartaal al het grootste verlies ooit was neergezet. En daar zit de sputterende productie van het Model 3 voor veel tussen.



28 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Ronny Ooijen

    Jos Vermeulen,leg even 108 miljard euro (nee,geen typefout) op tafel bij de federale regering en men kan 6 nieuwe reactoren bouwen die de huidige 7 versleten reactoren vervangen.En dan voeren net als nu nog veel elektriciteit in.U heeft dat geld niet?De federale regering ook niet.Maar van mij mag u dat gerust wensen en erover blijven zeveren.Het zal dan ook bij zeveren blijven.

  • Vercammen Koen

    Geert, dus je laad je wagen enkel tijdens de dag op met zonnepanelen of heb je dan een batterij thuis staan? anders vebruik je energie uit het net die uit steenkool/gas of kernergie verder komt

  • Francinne Declerque

    Hoe het ook zit de elektrische wagen voor jan modaal rijdt nog niet rond, te duur en te weinig bereik. Ik kom wel eens terug als ze minder dan 20.000 euro kosten en op één laadbeurt minimum 500 km rijden.

  • Jos Vermeulen

    Dank voor uw reactie Geert maar een rapport kan je volledig naar je hand zetten. Nieuwe kerncentrales ipv die groene zever aub.

  • Geert Tamsyn

    We hebben helemaal geen kerncentrales nodig, Jos Vermeulen, er zijn alternatieven genoeg, lees de rapporten van Elia, Energyville, Planbureau, en baseer u op feiten en cijfers i.p.v. op ongefundeerde vooroordelen.