Op één waterstoftank van Brussel naar Zürich

Vliegende taxi van BMW.
SKAI Vliegende taxi van BMW.
BMW heeft samen met het Amerikaanse bedrijf Alaka’i Technologies een vliegende brandstofcel-taxi gebouwd. Dankzij de waterstof behoort een reis van Brussel naar Zürich straks tot de mogelijkheden - zonder tussenstop of bijvullen.

Na merken als Airbus, Audi, Uber, Mercedes-Benz en vele tientallen start-ups, stapt nu ook BMW in de vliegende, autonome taxi's. Het model met de naam Skai biedt plaats aan vijf passagiers, wordt aangedreven door zes elektromotoren en kan maximaal vier uur in de lucht blijven.

Vijf zitplaatsen zijn er aan boord.
SKAI Vijf zitplaatsen zijn er aan boord.

Het voordeel is dat de Skai gebruik maakt van een brandstofcel, terwijl de concurrentie afhankelijk is van grote, zware accu's. Volgens het bedrijf bevatten de tanks tussen 200 en 400 liter waterstof, wat genoeg zou moeten zijn voor een afstand van 644 kilometer - wat theoretisch overeenkomt met een vlucht van Brussel naar het Zwitserse Zürich. Binnen tien minuten kunnen de tanks overigens worden bijgevuld. 

BMW denkt dat waterstof de toekomst heeft voor de vliegende taxi.
SKAI BMW denkt dat waterstof de toekomst heeft voor de vliegende taxi.

De maximale snelheid is volgens BMW 190 km/u. Hoewel de vliegtaxi volledig autonoom kan opereren, moet er om veiligheidsredenen nog wel een piloot aanwezig zijn bij de eerste testvluchten. In geval van nood is er een grote parachute aan boord die het vliegtuig voorzichtig naar de grond laat zakken. Binnenkort worden de eerste testvluchten voltooid.




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Patrick Petit

    Ik rij met mijn diesel euronorm 6 op 7 uur naar Zürich en dat kost me pak minder...

  • Albert De Vries

    @Johan Billiet, Waarom zou groene stroom uit het buitenland niet goedkoop kunnen zijn ? Veel Europese landen (Spanje, Oost-blok,..) en net daarbuiten hebben nu reeds een reële of nog "voorradige" overschot aan wind, zon, waterkracht, geothermisch waar ze graag iets i.p.v. nu niets aan verdienen. Maar Elia moet wel (willen) meewerken om die groene stroom tot in België te krijgen !

  • FRIEDA VAN KEYMEULEN

    Hebben we nu nog niet begrepen dat de e-auto niet de toekomst kan zijn? Zeker niet met al die installaties die nodig zullen zijn om een actieradius van 250 km te hebben. 400 km en meer is een fabeltje want sta eens in de file, schakel eens de verwarming of de airco aan, en de rest. En het belangrijkste: de productie van de batterijen is alles ander dan milieuvriendelijk en de grondstofvoorraden zijn beperkt.

  • Johan Billiet

    ...en het waterstof groeit gratis aan de bomen zeker....en naïef zijn dat we groene stroom voor een appel en een ei uit het buitenland kunnen importeren...we lopen in België alweer lichtjaren achter op de energie(r)evolutie..

  • Albert De Vries

    Als Elia (en de politici) nu nog voldoende én snel interconnecties met het buitenland willen bij aanleggen, dan kunnen we voldoende echte, fysieke, goedkope groene stroom importeren om voldoende waterstof milieuvriendelijk aan te maken. Maar Elia doet geen moeite... Tegen 2025 zal dit al niet meer lukken, ze zouden waarschijnlijk onze oude wrakken van kerncentrales nog wat langer willen openhouden zodat hun vriendjes...