Ook Hyundai en BMW waarschuwen voor banenverlies door importheffingen VS

EPA
Autobouwers Hyundai en BMW hebben zich aangesloten bij de reeks automakers wereldwijd die waarschuwen voor de gevolgen van importheffingen op auto's en auto-onderdelen door de Verenigde Staten. 

Het Zuid-Koreaanse en het Duitse autoconcern produceren ook auto's in de VS en zeggen dat de banen die daarmee gemoeid zijn in gevaar komen door de handelsbeslissingen van president Donald Trump.

Hyundai noemde de heffingen "verwoestend" voor het bedrijf én voor zijn Amerikaanse activiteiten. Ook komen aanvullende investeringen erdoor onder druk te staan. BMW benadrukte dat zijn investering van 9 miljard dollar in een BMW-fabriek in de VS over de hele breedte goed is voor 120.000 banen.

Vrijdag uitte General Motors (GM), de grootste Amerikaanse autofabrikant, al kritiek op de heffingen. Die kunnen volgens GM namelijk leiden tot vergelding van andere landen en banenverlies bij GM op de Amerikaanse thuismarkt.

AP



11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • André Peeters

    Als iedereen eerlijke import en export hanteert zijn er geen problemen maar het is hier al aangekaart, China mag doen wat ze willen, ze hebben iedereen in de greep met hun namaakindustrie, zonder te investeren in research. Trump is de enige die er durft tegen ingaan en met recht en rede maar er zijn hogere machten in de wereld die tegen de schenen gestampt worden door een weldenkende Trump en dus moet hij met de grond gelijk gemaakt worden. Dezen die later 'zien' zullen zijn gelijk zien.

  • Jan Van Overveldt

    Hoeveel staal steekt er feitelijk in een personenwagen? 500kg? De rest zijn verf binneninrichting zetels en kussen en een motor en versnellingsbak die in Z-Korea zijn gemaakt. Als je de auto in de US maakt is kostprijsverhoging enkel 100 Dollar op de invoer van het staal. Als je werkelijk alles in het buitenland laat maken (bv. Mexico) en invoert naar het US assemblagebedrijf dan zal de verhoging zelfs nog geen 10% zijn.

  • Jan Verstrepen

    Ze hebben het weer gevonden het zal daaraan liggen.

  • marc werbrouck

    Jurgen Latet: correcte opmerking maar zo zien de autobouwers het niet. Zij zien enkel de goedkope arbeiders zonder syndicale afvaardiging en als ze een persoontje beu zijn staan er duizenden andere klaar als vervanger. Noch de EU noch de VS durven nu tegen de schenen van China trappen want al hun sterke bedrijven zitten in China met alle knowhow vandien. Trump zal zeker iets moeten gaan doen of hij loopt keihard met zijn hoofd tegen een betonnen muur.

  • vanrobaeys franky

    we zullen een andere auto kopen