Onze reporter reed voor het eerst elektrisch met de BMWi3s: "Veel last van ‘stilval-stress’ maar hij rijdt als een speer"

Publieke  laadpaal: omslachtig
Steven Richardson Publieke laadpaal: omslachtig
Hoe schets je een juist beeld van wat het nu eigenlijk voor de modale consument inhoudt om met een elektrische auto te rijden? Je stopt er een collega in die nog nooit elektrisch reed. En zegt: "Trek nu maar tien dagen lang je plan." Melissa deed het maar wat graag met de BMW i3s. Haar bevindingen? Heel voorspelbaar, zo leerde ik.

Over de rij-ervaring

Natuurlijk was het even aanpassen voor Melissa. Ze rijdt met een handgeschakelde Hyundai i30, turbodiesel in het vooronder. Haar eerste reactie was voorspelbaar. "Qua rijgevoel ben ik heel positief. Dat ding rijdt als een speer, net een golfkarretje: je duwt op het ‘gaspedaal’ en de i3 scheurt weg als een raket. Heerlijk."

Normaal, dat gevoel. Het heeft alles te maken met het motorkoppel, ook wel ‘trekkracht’ genoemd. Bij een auto met verbrandingsmotor (benzine, diesel of gas) krijg je het maximale koppel — en dus ook de krachtigste acceleratie — pas vanaf een bepaald toerental. Een elektrische motor levert zijn maximale acceleratievermogen al van bij het wegrijden. Vandaar dat ‘speergevoel’ als je vertrekt bij groen licht.

Je hebt 14% van dit artikel gelezen




18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Freddy De Vos

    Ja, omdat er amper elektrische wagens zijn. Als iedereen hem zo'n wagen gaat aanschaffen, staan we allemaal stil vanwege een gebrek aan oplaadpalen of een gigantisch stroomtekort.

  • Els Pauwels

    Ze zouden auto moeten uitrusten met een tax per km. Die goedkoper wordt als je per rit meer km doet. En heel duur voor diegene die motor stegen om maar 10 km te rijden

  • Rayan El Arami

    Met een prijskaartje van meer dan 50.000 € niet haalbaar voor veel mensen en gepensioneerden. Milieuvriendelijk rijden is nog steeds enkel weggelegd voor de meer gegoede burger of voor wie zich een pak schulden op zijn nek wil halen. De rest mag zoals gewoonlijk zijn boontjes zelf doppen.

  • Diego Missiaen

    Een elektrische auto, zonnepanelen en nog van die alternatieve brol. Dat is echt het allerlaatste wat bij mij op de hof komt. Veel te dure rommel, waar niemand van weet welke onverwachte kosten daarvoor op de loer liggen.

  • Guido Westerburg

    Dit was dus niet de BMW i3 met range extender (een benzinemotor), daarmee is er helemaal geen 'stilval stress' ! In ieder geval bedankt Melissa - je dieselwagen stond weliswaar maar 10 dagen stil, maar alle kleine beetjes helpen voor onze volksgezondheid !