Onderzoek: "Autobouwers moeten fuseren om te concurreren en te overleven"

De Franse autogroep PSA omvat Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall en DS Automobiles. In 2016 produceerden ze ruim 3 miljoen voertuigen en werd een omzet gehaald van 54 miljoen euro.
AP De Franse autogroep PSA omvat Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall en DS Automobiles. In 2016 produceerden ze ruim 3 miljoen voertuigen en werd een omzet gehaald van 54 miljoen euro.
Autofabrikanten zullen moeten fuseren als ze straks willen concurreren met grote bedrijven als Google en Apple. Die werken aan zelfrijdende auto's en hebben veel meer geld in kas dan de traditionele autobouwers.

Accountants- en adviesfirma KPMG voorspelt een nieuwe fusiegolf in de autowereld. Het bureau sprak onder meer met negenhonderd topmensen uit de auto- en technologiebranche.

Uit onderzoek blijkt dat de vijftig grootste autobouwers samen slechts 20 procent waard zijn van wat de vijftien grootste techgiganten in totaal waard zijn. In 2010 was dat nog 40 procent - een forse daling dus. Fuseren lijkt dus broodnodig. 

Autobouwers zijn de afgelopen jaren al enkele grote samenwerkingen aangegaan. Zo kwam er in 1998 een fusie tussen Daimler-Benz en Chrysler. Ze vormden DaimlerChrysler, maar het huwelijk hield slechts een paar jaar stand. Chrysler ging failliet en werd opgeslokt door Fiat. Peugeot, Citroën en Opel vallen ook onder één moederbedrijf, PSA Group. Renault, Nissan en Mitsubishi werken al nauw samen.

KPMG voorspelt ook dat het aantal autodealers de komende jaren flink zal dalen, door de opkomst van onder meer deelauto's en Uber. De grote trend van de afgelopen jaren was elektrisch rijden, in de komende jaren zullen brandstofcellen opkomen, met auto's die bijvoorbeeld rijden op waterstof.

Het aantal autodealers zal de komende jaren flink dalen, door de opkomst van onder meer deelauto's en Uber

KPMG

Fondsen

Daarom dus dat tal van autobouwers op zoek gaan naar nieuwe investeringen. Het trio Renault, Nissan en Mitsubishi bijvoorbeeld kondigde deze week aan dat het geld zal pompen in start-ups die zich met mobiliteit bezighouden. De drie trekken daarvoor 200 miljoen dollar uit, zegt persbureau Reuters. Renault en Nissan leggen beide 80 miljoen dollar in voor het fonds. Mitsubishi draagt 40 miljoen dollar bij. Het geld moet helpen nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Ook BMW heeft een investeringsfonds van 500 miljoen euro, het Amerikaanse GM heeft 240 miljoen euro in kas, net als PSA group dat 100 miljoen heeft. 




10 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Patrick Beelen

    Niks nieuws,die trend is al 20 jaar aan de gang.Probleem is hoge belastingen betalen in EU en daardoor wordt er langer met de wagen gereden.

  • piet devlieger

    De goede merken zullen geen moeite hebben De brol zoals Chrysler, Fiat. Peugeot, Citroën en Opel zullen het niet overleven. Het geheim van de smid is : goede auto's maken.

  • michel van dam

    nee ze willen gewoon meer en nog meer winst maken, dat is alles. Het begint met al het oude personeel bij elke fusie een C4 af te geven en klaar is Frank, ja Frank die naam was vroeger Kees!

  • fons van loon

    Lulkoek!

  • Jan Verstrepen

    En als we dat niet geloven vertellen ze ons iets anders. Meer winst dat is alles het product zelf interesseert hen geen bal.