Nooit meer vieze velgen dankzij remstof-filter

Motor1.com
Fijnstof is niet uitsluitend afkomstig uit de uitlaat van benzine- en dieselmotoren. Ook de remmen produceren veel schadelijke partikels. Volkswagen wil dit probleem aanpakken met speciale filters.

Volgens veel epidemiologen is fijnstof schadelijker voor de gezondheid dan stikstofoxiden (NOx). In tegenstelling tot NOx - dat vooral wordt uitgestoten door dieselmotoren - komen de minuscule deeltjes voort uit vele bronnen. Een daarvan is remstof, veroorzaakt door slijtage tijdens het remmen. 

Volkswagen wil daarom zijn auto's in de toekomst voorzien van een filter voor het remsysteem. Het Duitse merk voert op dit moment tests uit met deze Golf GTD, zo meldt Motor1.com. Het testvoertuig heeft opvallende doppen op alle vier de wielen, die in het midden van de naaf zijn geplaatst. De rest van de schijfrem ziet er op het eerste gezicht vrij normaal uit. Maar wie beter kijkt, ziet onder de remschijf een soort grijze bak met een paar details in rood en groen.

De opvangbak bevindt zich achter de remklauw in de draairichting, dus waar het merendeel van het stof naar buiten komt. Hoe de door VW geteste oplossing werkt en door wie deze is ontwikkeld, is niet bekend. Wel is zeker dat de Duitse filterspecialist Mann + Hummel al enige tijd aan dergelijke filters werkt. 

80 procent

Het systeem functioneert zonder doppen op de naaf, dus de kans is groot dat deze uitsluitend zijn bedoeld voor meetdoeleinden. De remstof wordt opgevangen door een filter in de grijze behuizing en de filters worden tijdens een reguliere servicebeurt gereinigd. Op deze manier kan tot 80 procent van de remstof worden opgevangen. 

Veel van de deeltjes die door een voertuig worden uitgestoten, zijn afkomstig van remstof. Volgens Mann + Hummel wordt alleen al in Duitsland jaarlijks ongeveer 10.000 ton remstof geproduceerd. Meer dan 90 procent van deze deeltjes hebben een diameter van minder dan 0,55 micron. Dergelijke ultrafijne partikels worden beschouwd als bijzonder schadelijk voor de gezondheid, omdat ze diep in de longen en zelfs in de bloedbanen kunnen doordringen.

Volgens Mann + Hummel zouden auto’s met het remstof-filter in de toekomst zelfs in een gunstiger emissienorm kunnen worden ingedeeld. Een Euro 5-auto zou de hoge deeltjesemissie van zijn motor kunnen compenseren door remstof op te vangen. Hierdoor kan het voertuig wellicht de status van Euro 6-auto verkrijgen. Het bedrijf beveelt de filter ook aan voor elektrische auto’s en zelfs voor treinen, metro's en trams, die ook veel remstof genereren. Een van de beste neveneffecten van de filter is dat autobezitters hun velgen bijna niet meer hoeven te reinigen.




25 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Dat auto's remstof afgeven, is evident. Dat bij een diesel 80 % fan de fijnstofuitstoot van de remmen komt, is onzin. De gangbare normen zijn 5 % voor een EV, 20 % voor een brandstofwagen (bron: WGO). In Duitsland zijn al 58 milieuzones, waar je nog enkel binnen mag met een groene sticker (euro4 of hoger). Binnenkort komt daar nog de blauwe sticker voor stikstofemissies bij. Die gelden dan alleen voor diesels. De Duitsers hebben, na het sjoemelschandaal, hun lesje wel geleerd.

  • raf peeters

    Door invoer LEZ (zonder grondige studie is ingevoerd) en mensen met wagen in 't stad de dupe zijn en zich nu verzetten is er eindelijk het onderzoek naar remstof gedaan.Tonnen en tonnen van dit goedje liggen aan de basis van negtieve metin-gen en niet diesel,ook benzine heeft massa's remstof.De metingen zijn x maal door-gevoerd en correct.VW (ook andere)zijn volop oplossing te vinden want de diesel is zuiverder dan ooit.Tal van LEZ zones zijn vermeden of worden niet meer doorge-voerd(Duitsl.)

  • Geert Tamsyn

    Raf Peeters, u hebt het ongetwijfeld over prof. Dieter Köhler. Heb ik dan ergens gezegd dat die een idioot is? Maar u weet ook dat hij door zijn collega's in Duitsland fel gecontesteerd wordt, dat onlangs gebleken is dat hij enkele rekenfouten gemaakt heeft, en dat hij nauwe banden heeft met Daimler. Verder kan ik alleen maar vaststellen dat ook in Frankfurt LEZ van kracht zijn en blijven (bron: frankfurt.de), van dat verbod is dus geen sprake. Van die metingen in Frankfurt vind ik niets terug.

  • raf peeters

    Geert Tamsys naar aanleiding v d diesel te weren uit de stad heeft een actiegroep onder leiding van prof gedurende 1 week metingen gedaan in stad Frankfurt en daaruit blijkt uit onderzoek v d stalen dat niet de diesel uitstoot de hoofdoorzaak was maar remstof met gegevens van 80%,waar in snel procedure de rechtbank het verbod als ongegrond verklaarde.Dit werd uitgezonden door VOX,als dat geen be-wijs genoeg is..Waarom is nu VW met ontwikkeling bezig ,ach ja omdat prof een idioot is volgens u

  • Geert Tamsyn

    Raf Peeters, dat klopt niet, zelfs in Duitsland, enige land ter wereld dat nog de diesel aanhangt, hanteren ze geen 80 % voor de fijnstofuitstoot door de remmen. In Stuttgart werd 40% gemeten voor remmen EN banden, en dat is dan nog een ruwe schatting. Geef mij dan maar een doctoraatstudie, die is tenminste wetenschappelijk verantwoord en meermaals geverifieerd. Dat een EV zijn schijfremmen bijna niet gebruikt, dus ook weinig fijnstof genereert, merkt iedere bezitter aan de onderhoudsfactuur.