Nieuwe vrachtwagenfabrikant lanceert waterstof-truck voor Europa

Nikola
De Nikola Motor Company breidt het portfolio vrachtwagens op waterstof verder uit met de Nikola Tre. Deze truck wordt speciaal ontwikkeld voor de Europese markt.

De nieuwe truck, Tre genaamd, krijgt een motor met een vermogen van tussen de vijfhonderd en duizend pk en een actieradius van 500 tot 1.200 kilometer, afhankelijk van de gekozen opties. De wagen komt op de markt met twee verschillende chassis. Het voertuig moet in staat zijn om binnen twintig minuten volledig bijgetankt te zijn.

Nikola

De Tre is de derde telg in de Nikola-lijn en lijkt nog het meeste op een normale Europese truck. Waar de One futuristisch aandoet en ook de Two meer weg heeft van een Amerikaanse vrachtwagen, heeft de Tre een platte vorm en lijkt hij op de grotere modellen van fabrikanten als Scania, Mercedes of DAF. Hoeveel geld potentiële klanten moeten neerleggen voor de waterstoftrucks, is nog niet bekend.

Nikola

De eerste Europese tests moeten in 2020 plaatsvinden in Noorwegen, de productie start rond 2022. Naast Europa wordt de truck op waterstof ook leverbaar in Azië en Australië. Nikola bouwt op dit moment met het Noorse bedrijf Nel in de Verenigde Staten en Canada eigen waterstoftankstations om ervoor te zorgen dat de trucks goed de weg op kunnen. Nikola is nu bezig met het vaststellen van de juiste locatie voor een Europese fabriek. De truck kan al wel besteld worden.




11 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Victor Van den Bogaert

    Het blijft een oude technologie. Het bestaat al veel langer maar wordt gewoon tegengehouden voor lage emissiezones te laten draaien, fossiele brandstoffen brengen anders niets meer op...

  • Harry Van Impe

    IJsland zou de ideale locatie zijn om waterstof te produceren, ze hebben daar immers geothermische energie genoeg en in onbeperkte voorraad.

  • Ricci Latte

    En waar kan die waterstog tanken als ie Europa door moet met zijn lading?

  • willy platteau

    zeer goed nieuws voor het milieu en de mensen !

  • daan aerts

    waarom doen ze dat niet bij gewone wagens , de reden is omdat de staat er overal geen mega hoge taxen meer kunnen op graaien