Nieuwe Tesla Model Y: meer een opgeblazen Model 3 dan een SUV

Tesla Model Y
Grant Cassingham Tesla Model Y
De langverwachte tweede SUV van Tesla is niet echt een indrukwekkende of innovatief ogende auto geworden. Het is een cross-over die er vooral uitziet als een opgeblazen Model 3.

In Californië is een productiemodel van de Tesla Model Y gespot tijdens testwerkzaamheden, meldt Teslarati. Het is een van de eerste keren dat een productiemodel niet-gecamoufleerd wordt gespot. In dit specifieke geval gaat het om de Performance-uitvoering. Tesla noemt het model een SUV, maar dat is eigenlijk te veel eer voor dit verhoogde Model 3.

Wie het Model X van Tesla kent, had kunnen verwachten dat model Y qua uiterlijk niet heel bijzonder zou worden. Het meest opvallende zijn de zwarte deurhendels en raamlijsten. De auto staat op zogeheten Gemini-wielen die Tesla eerder dit jaar met Model 3 Performance introduceerde. Het interieur werd al eerder onthuld en vertoont eveneens veel overeenkomsten met dat van Model 3. 

Net als de Performance-versies van Model 3, Model S en Model X is de Model Y Performance-auto voorzien van twee elektrische motoren die alle vier de wielen aandrijven. Een Tesla Model Y Performance zou goed zijn voor een sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,5 seconden en krijgt een actieradius van 450 kilometer. In de zomer van 2020 gaat de auto in productie.

Bekijk ook: Zo ver rijdt de Tesla Model 3 echt

Bekijk ook: Tesla onthult elektrische ‘cybertruck’

Bekijk ook: Deze dieven kenden de bewakingsmodus van Tesla nog niet




17 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Hendrik Patyn

    410000 banen op de tocht in de Duitse auto industrie, zal de regering veel aan over hebben mr Tamsyn

  • Geert Tamsyn

    Brandstofwagens kosten de staat het dubbele van wat ze opbrengen (bron: UAntwerpen). Rijbereik 475 km. Reserve heb je ook nodig bij brandstofwagens, “sommige weersomstandigheden” komen bij ons niet (meer) voor.

  • Hendrik Patyn

    Brandstofwagens gesubsidieerd, hallo! Per liter brandstof wordt de staatskas goed gespijsd zult u bedoelen, neem de brandstofwagens weg, en er is 1 groot gat in de begroting. Oftewel de EWs deftig belasten om het gat op te vullen... Rijbereik 420 -10% reserve is 380 en 20% in sommige weersomstandigheden en jr komt op de 300 van Rob van autowereld.

  • Albert VanLaeken

    Ik rijd reeds geruime tijd met een Tesla X. Zonder twijfel mijn beste wagen ooit qua wegligging en rij-en zitcomfort. Effectief rijbereik met een 100% volle laadbeurt bedraagt gemiddeld 420 km (= tussen 400 en 440km naargelang zomer/winter, airco, ed..). De software en bediening is fantastisch. Regelmatige updates waardooor ik nieuwigheden of verbeteringen mag ontdekken. Als Tesla eigenaar besef je pas welk groot verschil er is met een ander merk..

  • Geert Tamsyn

    Tesla klopt gewoon alle records: productie, verkoop, aandelenkoers, ... niet alleen in Nederland, maar overal. EV zijn minstens 66 % milieuvriendelijker dan brandstofwagens, indien geladen met hernieuwbare stroom nog meer. Brandstofwagens worden al decennia gesubsidieerd, hun maatschappelijke kost bedraagt het dubbele van alle betaalde bijdragen (bron: UAntwerpen).