Negen feiten en fabels over autorijden in de hitte

Feit of fabel?
Getty Images Feit of fabel?
Moet je met de hitte van de komende dagen de weg op? Dan is een goede voorbereiding geen overbodige luxe. Negen fabels en feiten over rijden in de hitte.

1. Zomerbanden slijten niet per se sneller bij hoge temperaturen

Fabel. Ook al heb je zomerbanden, in de hitte slijten alle banden sneller dan bij normale temperaturen. Dat zegt Stefaan Moonen, Brand Manager Benelux van bandenfabrikant Bridgestone. “Om slijtage tegen te gaan, is het verstandig om iedere maand de bandenspanning te controleren. Banden met een te hoge of te lage bandenspanning slijten namelijk eerder.”

2. Een raampje open doen maakt autorijden aangenamer dan met airco

Fabel. In eerste instantie lijkt het misschien prettiger om je autoraam open te zetten, maar uiteindelijk kun je toch het beste de airco aandoen. Niet alleen qua binnentemperatuur, maar ook qua brandstofverbruik is het verstandig om ramen gesloten te laten. Een open raam verbreekt de aerodynamische lijn van de auto, waardoor deze meer brandstof verbruikt. Het toenemende lawaai in je auto draagt ook niet bij aan een prettige rijervaring. Touring adviseert wel om bij het starten niet meteen de airco op te zetten, maar eerst de cabine af te koelen door een aantal minuten met de vensters open te rijden.

3. Bij hoge temperaturen worden automobilisten eerder verrast door onweer

Feit. Bij warme temperaturen stijgt vooral in België de kans op onweer. Dit wordt warmte-onweer genoemd. Bij onweerswolken stromen stijgende warme lucht en dalende koude lucht vlak langs elkaar. In deze stromingen worden elektrisch geladen deeltjes meegevoerd, waardoor de wolk als een condensator wordt opgeladen. Dit geeft ontladingen tussen de ene en de andere wolk of tussen de wolk en de aarde. En dat zorgt voor onweer.

4. De airco maakt automobilisten ziek

Fabel. Van enkel de koude luchtstroom word je niet ziek. Wel is het zo dat wanneer je al ziek bent en bijvoorbeeld een verkoudheid hebt, het virus door afkoeling sneller kan worden verspreid. Ook is het belangrijk om de filters van de airco regelmatig te vervangen. Hier kunnen pollen en ziekteverwekkers in zitten die je auto in blazen, waardoor je juist dáár ziek van kunt worden. 

5. Er wordt in de zomer ook met zout gestrooid

Feit. In België gebeurt dat dan wel niet, in Nederland doen ze het wel. En met reden: door de grote hitte ontstaat het gevaar dat asfalt gaat smelten. De wegen kunnen hierdoor beschadigd raken. Dit gebeurt vooral bij vrachtwagens die stilstaan voor verkeerslichten en bij het wegrijden het asfalt mee trekken. Daarom wordt bij zomerse temperaturen incidenteel met zout en pekel gestrooid zodra het asfalt dreigt te smelten. Zout en pekel onttrekken vocht uit de lucht, waardoor het wegdek koelt. Dankzij het zout wordt vers asfalt niet te zacht.

6. Een airco slijt sneller als je hem intensief en langdurig gebruikt

Fabel. In theorie gaat een airconditioning een autoleven lang mee. Wel kan de aandrijfriem slijten en wanneer de airconditioning niet regelmatig wordt gecontroleerd, verkort dat de levensduur aanzienlijk. Als je de airco opzet, dan liefst niet lager dan 24 graden, anders wordt het verschil tussen buiten en binnen veel te groot en neemt de airco alle energie weg van de batterij. Wanneer het straks koeler wordt, moet de airconditioning ook minstens een keer per week worden aangezet. Dit om het koelsysteem te smeren, anders kan het koudemiddel gaan lekken. Een plas water onder de auto is tijdens deze hitte overigens normaal. Het is condenswater van de airconditioning.

7. Je auto helemaal voltanken bij warm weer is gevaarlijk

Feit. Volgens de Duitse Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS) wel. Benzine en diesel zetten uit bij opwarming. Benzine wordt opgeslagen bij een temperatuur van vijf tot tien graden. Als het dan buiten 30 graden is, warmt de brandstof snel op. Bij een temperatuurverschil van 20 graden zet de diesel of benzine met twee procent uit. Bij een tank van 50 liter komt dat overeen met een liter extra volume. 

8. Auto’s met airco zijn veiliger

Feit. Bij een temperatuur van 35 graden aan boord kan de kans op ongelukken toenemen, liet onderzoek in het verleden zien. Automobilisten met de airconditioning aan reageren bovendien vermoedelijk letterlijk koeler op verkeerssituaties. Zij kunnen zich waarschijnlijk beter concentreren, ervaren minder stress en hebben een sneller reactievermogen.

9. Bij extreme hitte kun je een ei bakken op een auto

Feit. Om een ei te garen heb je een temperatuur van 67 graden Celsius nodig. Als jij je auto in de volle zon zet, is het metaal van je auto heel snel op die temperatuur. Het ei zou dan moeten gaan stollen. Je moet dan wel een plek op je auto zoeken waar het ei niet vanaf glijdt. 




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • DIRK RASSCHAERT

    Robert, niet aan gedacht om er iets onder te leggen?

  • Robert DE REU

    Dat van dat ei bakken klopt, heb het zelf gedaan voor een weddenschap op een camping in Blankenberghe in 1972, op het kofferdeksel van mijn destijds donkerblauwe Mercedes, weddenschap wel gewonnen, maar zou het niemand aanraden is altijd een lichte verkleuring gebleven op die plek in de lak, na alle mogelijke behandelingen.

  • Peter Janssens

    7- geen feit maar fabel: berekening en denkwijze is correct, maar omdat zo'n tank geen vierkant is maar alle ruimte benut die over was, kan je ze zowiezo nooit volledig vullen en blijft er altijd ruimte voor deze uitzetting.

  • robrecht Peeters

    en nog iets namelijk een auto batterij houdt niet van zeer lage- maar ook niet zeer hoge temperaturen zodat een in de zon geparkeerde auto met een batterij van enkele jaren startproblemen kan opgezadeld zitten zoals bij felle kou.

  • Marc Statham

    Airco filter bestaat niet , het is Pollenfilter of Interieurfilter, al die specialisten hier haha