Moederbedrijf Mercedes roept 774.000 voertuigen met mogelijke sjoemelsoftware terug

AP
De Duitse autobouwer Daimler, die onder meer Mercedes produceert, moet in heel Europa 774.000 dieselvoertuigen terugroepen. Het gaat onder meer om Vito-bestelwagens, en de SUV-modellen GLC 220d en C220d. Het Duitse ministerie van Transport legde de terugroeping op, deelde de Duitse minister van Verkeer Andreas Scheuer (CSU) mee na een ontmoeting met Daimler-CEO Dieter Zetsche.

Berlijn beveelt "een onmiddellijke formele terugroeping vanwege verboden onderdelen in de wagens", zei Scheuer. In een reactie laat Daimler weten dat het aan een "maximumtempo" zal werken om de uitstoot van de auto's aan te passen.

Het was de tweede keer dat Scheuer en Zetsche samenzaten om onregelmatigheden in de dieseluitstoot van de voertuigen te bespreken. In mei meldde een Duits overheidsorgaan al dat Daimler sjoemelsoftware gebruikte.

Na een eerste onderhoud tussen Scheuer en Zetsche, eind mei, had de regering Daimler twee weken gegeven om de draagwijdte van het schandaal te verduidelijken. Berlijn voert sinds kort de druk op de autobouwer op om te verduidelijken welke modellen en hoeveel voertuigen teruggeroepen moeten worden.

Ontkennen

Net als bij concurrent Volkswagen bevatten sommige modellen van Mercedes software die herkent wanneer de auto wordt getest, waarna bepaalde systemen in werking treden of juist worden uitgeschakeld. Maar anders dan Volkswagen ontkent Daimler iets verkeerd gedaan te hebben. Vandaag werd Audi-topman Rupert Stadler in verdenking gesteld in het schandaal rond sjoemelsoftware.

Alleen al in Duitsland gaat het om 238.000 voertuigen. Over de verdere verdeling per land zijn nog geen details. Een Belgische woordvoerder informeert zich nog over het aantal auto's dat in België teruggeroepen wordt.

In de hele EU liet Daimler uit eigen beweging al drie miljoen auto's terugroepen. 




10 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Luc D'haese

    Sommigen trachten sjoemelen goed te praten, is blijkbaar iets typisch Vlaams. Maar de feiten zijn dat, ja de euronorm en werkelijkheid is anders. Maar sjoemelen nog iets hëél anders. Niet voor niets doet benz nu beroep op Renault motoren, ondanks dat sommigen het minder waardig vinden... nochtans zo’n c 200 diesel met Renault krachtbron is toppie!

  • valere vermeulen

    Blij dat ik reeds een paar jaar van die mazout stoven afgebleven ben. maar hoe zit dat nu met de bussen en vrachtwagens geen haan die daarover kraait!

  • Hendrik Patyn

    Mr Van Cuyk, moest een Japans of Koreaans merk dit durven proberen dan is de wereld te klein. Europese merken lopen gewoon achter op gebied van technologie, dat komt ervan met al die goedkope diploma's. Als er bij iemand komt solliciteren dan kijk ik zelfs niet naar zijn diploma, en moet de sollicitant bij mij een test afleggen.

  • Wim Peeters

    Wordt het niet eens tijd dat we de Duitsers een factuur voorschotelen zoals de Amerikanen (onder Obama dan nog) gedaan hebben?

  • Vercammen Koen

    uitstoot omlaag carbon buildup omhoog, of waar dacht je dat de CO2 bleef hangen, veel geluk met jullie "mileuvriendelijke" auto