MIVB test gebruik van autonome voertuigen uit in zomer van 2019

Vias institute lanceerde twee dagen geleden nog in in Han-sur-Lesse een zelfrijdende shuttle die met andere weggebruikers kan interageren. Het busje reed voor het eerst met passagiers op de openbare weg rond.
Vias Institute Vias institute lanceerde twee dagen geleden nog in in Han-sur-Lesse een zelfrijdende shuttle die met andere weggebruikers kan interageren. Het busje reed voor het eerst met passagiers op de openbare weg rond.
De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB gaat volgende zomer het gebruik van een zelfrijdend voertuig in de hoofdstad uittesten. Dat schrijft Le Soir.

"We werken al sinds februari aan dit project", zegt Philippe Vandewauwer van MIVB. "We hebben een partnerschap met RATP - de Parijse openbaarvervoermaatschappij - die al vier tests met stijgende moeilijkheidsgraad voltooid heeft."

MIVB heeft een aanbesteding uitgeschreven voor de huur van twee zelfrijdende voertuigen waarin plaats is voor zes tot tien passagiers. Hoewel de voertuigen zonder bestuurder zouden kunnen rijden, zal er wel een medewerker aan boord zijn om de veiligheid te garanderen en om de vragen van gebruikers te beantwoorden.

De tests moeten de MIVB onder meer toelaten om het gedrag van het type voertuig te evalueren en om de mogelijke toepassing ervan beter te definiëren. Waar de eerste test precies zal worden uitgevoerd, is nog niet duidelijk.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • peter colson

    Autonoom dus weinig controle. Heb al zo'n idee wie daar misbruik van gaat maken en het bvb omtoveren tot een rijdende vuilbak of pisbak. Gratis, maar sommige bendes zullen het wil inpalmen en aan reizigers geld vragen om te mogen meerijden. Toeristen weten dan van toten of blazen en betalen dan tot 5 euro per rit die eigenlijk gratis is.

  • Ingrid De Clercq

    Eens zien hoe rap deze zullen " geleend" worden. Sommigen, zeker in Brussel zijn de vingers al aan het jeuken.

  • Patrick Van Overmeire

    Dure investering om maar 7 a 9 personen te vervoeren. Als men ziet hoeveel personen op een gewone bus zitten moeten ze ongeveer 5500 voertuigen aanschaffen om de klanten te kunnen vervoeren.

  • Fons Casteels

    Weggegooid geld. Zelfrijdende auto's gaan nooit toegelaten worden tot de openbare weg. Het risico is te groot dat de techniek faalt en zwakke weggebruikers het slachtoffer worden. Het volstaat dat één organisatie (bv. de Fietsersbond, een Okra wandelgroep) naar de rechter stapt om ze te laten verbieden.