Misleidde Porsche Elon Musk bij nieuw hoofdstuk in spannende snelheidsrace?

Porsche Taycan op de Nordschleife van de Nürburgring.
Porsche Porsche Taycan op de Nordschleife van de Nürburgring.
Porsche heeft met zijn recordrit op de Nordschleife waarschijnlijk niet het achterste van zijn tong laten zien. De snelle tijd van 7:42 werd gereden met een Taycan Turbo. De vraag is dus: welke tijd haalt Porsche met een Taycan Turbo S?

Heeft Porsche expres een relatief “slappe” recordtijd neergezet op de Nordschleife van de Nürburgring om Tesla zand in de ogen te strooien? Het lijkt er wel op nu Stefan Weckbach, adjunct-chef van de Taycan-productlijn, aan het Amerikaanse blad Car and Driver heeft onthuld dat het record van 7:42 is gevestigd met een Taycan Turbo in plaats van de krachtigere Taycan Turbo S.

Sneller

Op de vraag of Porsche ook met de Turbo S op de Nordschleife heeft gereden en wat voor rondetijd de Turbo S zou kunnen halen, gaf Weckbach geen antwoord, aldus Car and Driver. De kans is groot dat Porsche wist dat Elon Musk een auto naar de Nordschleife zou sturen en daarop anticipeerde.

Gisteren werd bekend dat het Tesla Model S - een prototype met drie motoren - waarschijnlijk 20 seconden sneller is dan de Taycan op het Duitse circuit. Dat zou toch blijken uit handmatige metingen van omstanders langs de baan.

Stunt

Boze tongen beweren dat Porsche de tijd van 7:42 heeft gecommuniceerd om Tesla uit de tent te lokken. Wanneer het Duitse merk dan na de triomf van Tesla alsnog met een snellere tijd op de proppen komt van de Taycan Turbo S, zou dat een geweldige stunt zijn voor het Duitse merk

In theorie is het mogelijk, maar het kan ook zijn dat de 750 pk sterke Turbo S helemaal niet sneller is dan de 670 pk sterke Turbo. Het extra vermogen is namelijk beperkt voorhanden en de Turbo S is iets zwaarder. Kortom: wordt vervolgd.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Thomas De Lighbuer

    Jan, die Porsche Taycan is gewoon te koop hoor. Is geen speciale circuit auto

  • Jan Rodrigus

    andre de cock, ik denk niet dat porsche die wagens maakt met als doel op de openbare weg te racen, het zijn circuit auto's

  • Ben Strubbe

    De race naar alsmaar meer vermogen is eigenlijk 'ludicrous'. Wel een blamage voor Porsche dat een ordinair merk als Tesla zo goed als even snel is. Het bewijst nog maar een keer dat een snelle wagen bouwen 'niet zo moeilijk is' en dat elk automerk dat kan.

  • andre de cock

    Waarom is die topsnelheid nu zo belangrijk als je weet dat er overal snelheidsbeperkingen zijn? Is het niet verstandiger om te zoeken naar minder verbruik, minder uitstoot en dergelijke. Het milieuaspect is toch veel belangrijker dan de topsnelheid di reeds beperkt is tot 130 km per uur. AnDeCo

  • DIRK RASSCHAERT

    Het nut hiervan? Laat ze hun recordtijd vestigen op de E40 tussen Gent en Brussel Van Praet. Start om 06h45 aan Het Zuid in Gent. 750 of 670 pk, het zal niet veel uitmaken vrees ik!