Milieuvriendelijke bedrijfswagens blijven randfenomeen: 90% rijdt op diesel

Bijna negen op de tien bedrijfswagens die vandaag rondrijden, zijn diesels.
Illias Teirlinck Bijna negen op de tien bedrijfswagens die vandaag rondrijden, zijn diesels.
Bijna negen op de tien (87,7 pct) bedrijfswagens die vandaag rondrijden, zijn dieselwagens. Slechts een op de tien rijdt op benzine. Het aandeel hybride wagens neemt slechts langzaam toe. De gemiddelde CO2-uitstoot van de bedrijfswagens daalde wel met 2,2 procent op 2 jaar. De echte vergroening laat dus duidelijk op zich wachten. 

Dat blijkt uit cijfers van het sociaal secretariaat van HR-dienstverlener Securex over 39.566 werknemers. Bijna negen op de tien bedrijfswagens die vandaag rondrijden, zijn diesels. Het aantal bedrijfswagens op benzine en gas neemt wel toe, net zoals de elektrische en hybride voertuigen, maar slechts zeer beperkt.

"We zien dat de CO2-uitstoot over het algemeen met slechts 2 procent gedaald is op twee jaar tijd, en dat milieuvriendelijke wagens een randfenomeen blijven", zegt Iris Tolpe, director business consultancy. "Diesel blijft koning en de arbeidsmarkt is duidelijk niet klaar voor vergroening. Enerzijds lijken werkgevers vandaag niet echt wakker te liggen van een groenere fleet. Anderzijds kiezen werknemers vaak traditioneel voor een dieselwagen. De fiscale spelregels hebben dus weinig impact op de keuze van de bedrijfswagen."

Mobiliteitsbudget

"Verschillende redenen kunnen aan de basis liggen van het lage aantal milieuvriendelijke wagens", zegt Tim Blanckaert, mobility expert. "Te weinig ondersteuning voor werkgevers, gebrek aan laadpalen, leasemaatschappijen die nog de kat uit de boom kijken, dure catalogusprijzen en nog geen goed zicht op de tweedehandswaarde van dergelijke wagens." 

Misschien kan het mobiliteitsbudget bijdragen tot de vergroening van het wagenpark. Naast een vergroening van de bedrijfswagens, beoogt de overheid om zo het gebruik van alternatieve en duurzame vervoersmiddelen te stimuleren. De werknemer kan kiezen voor zachte mobiliteit (fiets, step of bromfiets), maar ook voor openbaar vervoer en deeloplossingen (deelauto's en deelfietsen). 

Bekijk ook:

Wat rijdt het snelst van Lokeren naar Brussel? Trein, auto of elektrische fiets?

Tip: Wil je graag weten hoeveel ‘cash’ je zou krijgen in ruil voor je huidige bedrijfswagen? Bereken het met ‘Cash or Car’ tool op vacature.com.




48 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tom Amonski

    Wij kunnen pas sinds dit jaar voor een benzine kiezen. Tis toch logisch dat bedrijven voor diesel kiezen, met benzine heb je op het einde van de rit een pak meer taks betaald (ook de bedrijven) bedrijfszekerheid is minder, op co gebeid meestal properder dan benzine....

  • Geert Landsman

    Een diesel gtl tankt stoot niks uit. Maar de overheid verbied mensen dat te tanken. Het is een schande hoe ze ons belazeren.

  • Jan Sempel

    Als diesel zoveel beter is voor het milieu dan benzineauto's , zoals ik hier steeds lees , waarom was er dan een grote dieselfraude met volkswagens en audi's , waar miljarden boetes zijn betaald om strafvervolging af te kopen , kan iemand mij dat uitleggen

  • Timmie Smet

    Vergeet niet dat voor leasewagen nog een oud fiscaal systeem geldt dat oa belast op vermogen...

  • piet devlieger

    Eén van mijn grootste wensen is dat een gigantisch aantal mensen de auto afzweert - dan zal ik veel meer plaats hebben om met de auto te rijden en zal dat rijden stukken plezanter zijn.