Mercedes gaat strijd aan met Tesla

EPA
De Duitse luxewagenbouwer Mercedes-Benz heeft in Stockholm de eerste wagen voorgesteld van zijn nieuwe volledig elektrische dochtermerk EQ. De EQC, een middelgrote SUV, is het eerste van een hele reeks elektrische modellen die Mercedes plant. Tegen 2022 wil het Duitse luxemerk in elk segment een elektrische variant hebben. Mercedes investeert daar zowat 10 miljard euro in.

De Duitse merken hebben nu echt de aanval ingezet op de Amerikaanse fabrikant van luxueuze elektrische wagens Tesla, die tot dusver in het luxesegment met weinig concurrentie rekening moest houden. Analisten verwachten dat Tesla marktaandeel zal kwijtspelen van zodra de traditionele Duitse automerken hun deel van die markt komen opeisen.

Ook Volkswagens luxedochter Audi stelt op 17 september in de Verenigde Staten, de thuismarkt van Tesla, zijn eerste volledig elektrische SUV e-tron voor. Aanvankelijk was die presentatie voor eind augustus gepland in Brussel, waar de e-tron gebouwd zal worden. Maar die plannen werden uiteindelijk gecanceld, waardoor Mercedes Audi in snelheid genomen heeft.

Mercedes verwacht dat tegen 2025 zowat 15 tot 20 procent van de verkoop geëlektrificeerde wagens (elektrisch of hybride) zullen zijn. De autobouwer zal de elektrische modellen fabriceren op dezelfde productielijn als de modellen met verbrandingsmotor. Mercedes heeft wereldwijd ondertussen acht sites voor batterijproductie gebouwd: vijf in Europa, twee in Azië en één in de Verenigde Staten.

Vermogen van 300 kW of 408 pk

De EQC krijgt twee elektromotoren op de voor- en achteras, goed voor een gecombineerd vermogen van 300 kW (408 pk). Om het verbruik terug te dringen en voor meer dynamisme te zorgen zijn beide motoren verschillend geconfigureerd: de voorste motor is geoptimaliseerd voor efficiëntie, de achterste voor dynamisme. Mercedes claimt voor de auto een autonomie van meer dan 450 kilometer. De autobouwer noemt de EQC zelf een crossover SUV, gepositioneerd tussen SUV en SUV coupé. De auto heeft een lithium-ion batterij van 80 kWh en accelereert van 0 tot 100 km/u in 5,1 seconden.

De productie van de EQC zal begin volgend jaar van start gaan, de verkoop midden 2019.

EPA



17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Michel Schaeverbeke

    mercedes gaat de concurentie aangaan met audi en bmw. En als je ziet dat ze maar een productie voorzien van 20000 voertuigen dan is dat een fractie van de vijf miljoen evs die nu al verkocht worden per jaar. Er is plaats voor iedereen, en Tesla is met BYD de grootste fabrikant. Niet toevallig twee merken die evs bouwen en geen ice cars.

  • Johan Billiet

    waarom moet zo'n ding 450 PK hebben...vind dat men wettelijk het aantal PK's zou moeten beginnen te beperken...heb je meteen lichtere en zuinigere wagens..

  • Mathias Mahieu

    Tesla is meer geavanceerd Elon heeft ook SpaceX dat heel veel verdient dus ik denk toch wel dat Tesla niet failliet zal gaan en als Tesla failliet gaat dan zal Elon met SpaceX meer kunnen doen ze gaan trouwens ook naar Mars in 2022

  • jos schepers

    Het groene grapje van de elektrische auto. De Co2 uitstoot verplaatst naar de elektriciteitscentrale met een efficienty van minder dan 50 procent. Producenten mikken enkel op de hype van diegenen die er willen intrappen. Heeft helemaal geen toekomst.

  • Frank Van Tienen

    Schoon is hij toch niet. En je kan het geen milieuvriendelijke wagen noemen ! Veel te groot , veel te grote motor , veel te krachtige motor , veel te zware wagen . Maak zoiets op 3/4 van alles dan kom je in de buurt van milieu vriendelijker . Deze wagens zouden geen subsidies mogen krijgen . Totaal niet gebouwd om milieuvriendelijk te zijn . Gewoon een speeltje voor de Marc Coucke's onder ons .