Mercedes-Benz is het meest waardevolle automerk ter wereld

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz is het meest waardevolle automerk ter wereld, aldus een rapport van Brand Finance. Het bedrijf schatte Mercedes-Benz in op 43,9 miljard dollar, een stijging van 24 procent ten opzichte van een jaar eerder.

De belangrijkste oorzaak van deze stijging was volgens Brand Finance de toename van de autoverkopen met 9,9 procent tot 2,3 miljoen voertuigen. De positie van Mercedes-Benz in de ranglijst is niet het enige intrigerende van lijst. Toyota werd namelijk verbannen naar de tweede plek met een waarde van $ 43,7 miljard, terwijl BMW met zes procent steeg naar 41,8 miljard dollar.

SUV’s

Volgens Brand Finance hebben Japanners hun focus verlegd van Toyota naar meer premium merken, waaronder Mercedes-Benz en is dat een van de redenen dat het merk met de ster bovenaan staat. "Mercedes-Benz heeft de auto uitgevonden en leidt nu de industrie met een merkstrategie die is gericht op het opnieuw uitvinden van de auto", aldus David Haigh, CEO van Brand Finance. "Hun succes komt vooral voort uit de introductie van een nieuwe generatie SUV's en een soepele evolutie van nieuwe technologieën om af te stappen van traditionele verbrandingsmotoren."

Sterkste stijger

Na Mercedes, Toyota en BMW zijn in de top 10 ook te vinden Volkswagen, Honda, Nissan, Porsche, Ford, Audi en Chevrolet. Snelste stijger was afgelopen jaar Aston Martin met een stijging van 268 procent. Andere merken die een grote sprong in waarde maakten, waren de Chinese autofabrikant BYD (211 procent), de eveneens Chinese firma Haval (124 procent), Tesla (106 procent), Jaguar (105 procent) en Smart (103 procent).

AFP



34 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • BERT VAN ELST

    de volgende auto die ik koop is een mercedes en liefst nog zo een goede oude 123, dat ik antwerpen niet binnen mag interesseert me niet

  • jos bielen

    Wij doen 30000km per maand met sprinter Er is geen betere service dag en nacht 7 op 7 in gans Europa

  • Erik Claessens

    Veel betalen voor een dure merknaam. En niet echt beter dan een ander merk.

  • Johan Apatride

    Toch liever een "Japonees", misschien minder prestige en "uitstraling" maar tenminste moet je geen lening aangaan om een onderhoudsbeurt/herstelling te betalen.

  • pieter De Potter

    Never again. Een roestbak en het is vlugger opgenoemd wat niet vervangen werd dan wat wel.