Meeste auto’s hebben lang stilgestaan: welke problemen levert dat op?

Veel wagens hebben door de coronacrisis lange tijd stilgestaan of enkel korte ritten gereden.
Photo News Veel wagens hebben door de coronacrisis lange tijd stilgestaan of enkel korte ritten gereden.
Door de coronacrisis hebben heel wat wagens een lange tijd stilgestaan, of ze zijn enkel gebruikt voor korte ritten. Volgens mobiliteitsclub VAB zouden de komende weken dan ook bij veel bestuurders waarschuwingslampjes kunnen gaan branden. 

Uit een online enquête die VAB uitvoerde bij bij meer dan 10.000 automobilisten blijkt dat we de wagen tijdens de ‘lockdown-light’ veel minder gebruikt hebben. Zo is 7 procent van de wagens de hele tijd blijven stilstaan en werd meer dan 1 op de 4 wagens slechts sporadisch gebruikt.

Omdat de wagen vaak voor korte ritten gebruikt is, werd de batterij eerder ontladen dan opgeladen. “Om een batterij op te laden, moet je minstens 30 kilometer rijden aan een constante snelheid, liefst op de autosnelweg”, klinkt het bij VAB. Maar uit de bevraging van VAB blijkt dat slechts 8 procent van de mensen die ook tijdens de lockdown-light aan het werk waren; nog ritten van meer dan 30 kilometer gereden heeft. Daarentegen maakte 66 procent wel ritten van minder dan 5 kilometer.

Naast batterijproblemen verwacht VAB ook meer roetfilterproblemen, omdat de roetfilters een lange tijd niet hebben kunnen regenereren. Voor de regeneratie van een roetfilter moet immers aan een aantal voorwaarden voldaan zijn. “De regeneratie wordt pas begonnen als er een drukverschil gemeten wordt voor en na de filter, dat erop wijst dat de filter verzadigd is”, aldus VAB. 

Lees ook: De impact van de coronacrisis op de automarkt: 5 gevolgen die we allemaal zullen voelen (+)

“Bovendien moet de motor op bedrijfstemperatuur zijn en wordt de temperatuur in de uitlaat nog verhoogd tot 500 à 600 °C tijdens de regeneratie. Het duurt ongeveer 10 kilometer voor de wagen op bedrijfstemperatuur is. De rit moet ook voldoende lang duren om de regeneratie, waarbij de opgehoopte roet in de filter verbrand wordt, helemaal af te werken. Dit is ook zo'n 10 kilometer (aan minstens 70 km/u).”

Als de regeneratie pas start aan het einde van een rit, en je daarna een hele reeks korte ritten maakt, heb je volgens VAB mogelijk een probleem door vele onafgewerkte pogingen. Bij aanhoudende problemen moet een geforceerde regeneratie door de garage worden uitgevoerd. “Het best ga je zo snel mogelijk naar de garage als het roetfilterlampje blijft branden, want een nieuwe roetfilter kost al snel meer dan 1.000 euro”, waarschuwt VAB.

Lees ook:

Elektrische auto nog altijd 10.000 euro duurder: prijsverschil zal niet snel verdwijnen, zeggen experts (+)

Op zoek naar een nieuwe auto? Diesel, hybride, of toch maar géén? Experts geven hun visie (+)

Je oude benzinewagen op rijden, of een elektrische wagen kopen: wat is groener? (+)




9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Carolus Vif

    Erwin Vandriessche een dynamosysteem die de batterijen voortdurend bijlaad ? een elektromotor laten draaien om een elektrise generator stroom te laten opwekken ?? geeft verlies je steekt er meer in dan je eruit haalt , energie recupereren doen ze al maar dan enkel tijdens het afremmen

  • Dirk Adriaense

    @Theo Van Hoof .mijn wagen is 2 jaar oud en na 500 meter komt er warme lucht uit mijn verwarming.

  • Geert Tamsyn

    Een zonnepaneel op een auto heeft weinig zin, kan slechts enkele percenten van het nodige vermogen leveren. Wil je zonnepanelen gebruiken, leg ze dan op je dak en laad je auto ermee op, dan ben je ook niet meer afhankelijk.

  • raf peeters

    Wagens met zonnepanelen in 't dak verwerkt bestaat al maar wordt inderdaad niet bij de meeste wagens niet toegepast,reden ,de wagen wordt een pak duurder of zoals hier wordt aangegeven,men wil je afhankelijk maken,blijven.Theo Van Hoof, nieuwe wagens (premium merken)heb je al verwarming (electr. v d eerste meter) zonder dat de motor warm moet zijn.Overigens een"platte"batterij moet je steeds met lader laden om ze te activeren,gewoon wagen 10 minuten laten draaien is niet genoeg.

  • Melanie Degucht

    Theo Van Hoof, het gaat hier niet om de binnenruimte van een wagen op te warmen, maar de motor op bedrijfstemperatuur +/- 90 graden te brengen.