Meerderheid Vlamingen voorstander om systeem bedrijfswagens af te bouwen

Interessant is dat de deel­nemers aan het onderzoek zelf in grote mate een bedrijfswagen bezitten.
Illias Teirlinck Interessant is dat de deel­nemers aan het onderzoek zelf in grote mate een bedrijfswagen bezitten.
Een meerderheid van de Vlamingen staat ervoor open om het systeem van bedrijfswagens af te bouwen. Ook bij de bezitters ervan staat de deur op een kier, schrijft De Standaard op basis van een rondvraag van het Hiva (KU Leuven). Dat ondervroeg parallel met het burgeronderzoek Curieuzeneuzen ruim 28.500 deelnemers.

Uit de bevraging blijkt dat 73 procent van hen er vrede mee heeft om het systeem van de ­bedrijfswagens te ontmoedigen. De helft (50,4 procent) is een sterke voorstander van een afbouwscenario, 22,2 procent gaat "eerder akkoord".
Interessant is dat de deel­nemers aan het burgeronderzoek zelf in grote mate een bedrijfswagen bezitten. Zowat een derde (35 procent) heeft er één of meerdere, 71 procent maakt meermaals per week gebruik van de eigen wagen om naar het werk te rijden. De deelnemers van het burgeronderzoek zijn dus voor een deel de oorzaak van de vele pendelkilometers in Vlaanderen, maar ze staan ook open voor oplossingen.

Mobiliteitsbudget

Bij de deelnemers zonder bedrijfswagen is een grote meerderheid (84 pct) bijzonder happig om het systeem af te bouwen. Van zij die wel een bedrijfswagen hebben, staat de helft ervoor open. 

Als alternatief schuiven de ­ondervraagden de invoering van een mobiliteitsbudget voor alle werknemers naar voren. Drie kwart van hen is daarvoor gewonnen. Het fors opdrijven van investeringen in openbaar vervoer (bijna 90 procent voorstanders) en het invoeren van heffingen op autogebruik (een kleine helft) zijn maatregelen waar de 28.500 respondenten in meerdere of mindere mate mee instemmen.




41 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jos Van Deurzen

    Gewoon privé niet meer laten tanken met de bijhorende tankkaart zou al veel onnodige kilometers vermijden.

  • Jurgen Maes

    Ik heb geen probleem met een bedrijfswagen als die nodig zijn voor gebruik tijdens het werk. Waar ik wel een probleem met heb is de subsidiering ervan want ik betaal daar via belastingen in mee. De zogenaamde salariswagens zijn een ander paar mouwen die mogen zeker geen subsidies krijgen want is puur extra loon.

  • Stephan Chef

    Er is een verschil tussen een bedrijfswagen en een salariswagen, de eerste heeft men nodig om z'n werk uit te kunnen voeren, de tweede is een aanvulling aan van het salaris.

  • Marc Wouters

    Jaloezie is een sterke motivator om mensen te bewegen.

  • fons van loon

    Wat een onzin een bedrijfs wagen vervuild doorgaans minder dan een prive ,omdat die sneller vervangen zal worden! En mensen die er 1 bezitten hebben die bijna altijd nodig voor het werk dus schaf bedrijfswagens af en er komen oudere prive wagens in de plaats!