Lamborghini lanceert snelste SUV ter wereld

Sportwagenfabrikant Lamborghini presenteerde de SUV vandaag.
AFP Sportwagenfabrikant Lamborghini presenteerde de SUV vandaag.
Voor het eerst in 25 jaar heeft de Italiaanse sportwagenbouwer Lamborghini weer een SUV gelanceerd. En wat voor één! De topsnelheid van de Urus bedraagt maar liefst 305 kilometer per uur dankzij een verbrandingsmotor met twee turbo's.

'Knotsgek en belachelijk snel', typeert  het Nederlandse tijdschrift Autoweek de Lamborghini Urus. "In tegenstelling tot het legendarische model LM002 met een V12-motor, heeft de Urus een twin-turbo 4.0 liter V8 gekregen. Het is voor het eerst in de geschiedenis van Lamborghini dat het merk met een turbo V8-model komt. In combinatie met het vierwielaandrijvingssysteem met torque vectoring hebben de Italianen er een waar een kanon van weten te maken". 

Lamborghini bedacht vijf rijmodi voor verschillende ondergronden: Strada (straat), Terra (off-road), Neve (sneeuw), Sport en Corsa (circuit). In die laatste modus wordt 87 procent van de kracht naar de achterwielen gestuurd. Het interieur en exterieur kenmerken zich door hexagonale vormen. 

De Italiaanse sportwagenfabrikant presenteerde de Urus - de naam verwijst naar de eerste wilde Euraziatische os Aurochs - vandaag tijdens een grote show in zijn historische fabriek bij Bologna. Daar rolde van 1985 tot 1992 de eerste Lamborghini SUV van de band: de LM002. 

De LM002, Lamborghini's eerste SUV.
Wikipedia De LM002, Lamborghini's eerste SUV.

De opvolger, met een verkoopprijs van 171.500 euro, was volgens CEO Stefano Domenicali "op elk niveau een uitdaging". De Urus zou de productie in 2019 volgens hem moeten verdubbelen. Lamborghini, onderdeel van de Volkswagen Group, produceerde vorig jaar 3.457 bolides. 

SSUV

De Urus sprint in slechts 3,6 seconden van nul naar 100 kilometer per uur. De acceleratietijd en maximumsnelheid waren voor Lamborghini aanleiding de terreinwagen te bestempelen tot tot SSUV (Super Sport Utility Vehicle). "Met deze idiote waarden pakt Lamborghini overigens geen acceleratierecord. Zo doet de 717 pk sterke Jeep Grand Cherokee Trackhawk ook 0-100 in 3,6 seconden. Qua topsnelheid is de Urus echter sneller dan de Bentley Bentayga, die met zijn introductie werd omschreven als de snelste productie-SUV ooit (301 km/u). De nieuwe Cayenne Turbo die we onlangs reden heeft in de basis dezelfde 4.0 V8 onder de kap. In de Porsche is het blok goed voor 550 pk (0-100 3,9 seconden)", aldus Autoweek. 

De Urus sprint in 3,6 seconden van nul naar 100 kilometer per uur.
AP De Urus sprint in 3,6 seconden van nul naar 100 kilometer per uur.
EPA
De productieversie van de Urus in de straten van Bologna. De remweg van de 2.154 kilo zware terreinwagen bedraagt  bij 100 kilometer per uur slechts 33,7 meter.
AFP De productieversie van de Urus in de straten van Bologna. De remweg van de 2.154 kilo zware terreinwagen bedraagt bij 100 kilometer per uur slechts 33,7 meter.



10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstrepen

    Met al die snelheid controles zal dat een flinke duit opbrengen voor de staat. Maar toegeven een mooi stukje techniek, speelgoed voor de rijken die dank zij de Tax-shift zoiets kunnen betalen met ons geld. Maak eens een SUV die echt maar 3 lifter verbruikt onder normale gebruik omstandigheden en dan pas ben je goed bezig.

  • Gerd Peeters

    Waarom is dat nodig, we mogen ocharme 120 km/u op de snelweg rijden, waarom moeten die dan zo hard kunnen rijden?

  • raf peeters

    @chris delanghe ,nooit in zo'n bolide van +600 pk gezeten ,geloof mij ,die staat sneller stil dan je kijken kan ,remsysteem en remklauwen zijn van een heel ander formaat en kracht dan gewone wagen,de vertraging is zo ,als je niet gewoon bent kan je maar beter niet net van een diner komen en mee te rijden, kan je best zakje meenemen.

  • Johan Billiet

    pffft....zo lang die geen 1002 pk heeft en nog sneller optrekt, koop ik er geen...

  • marc werbrouck

    De elite wordt op haar wenken bediend. Waarschijnlijk nog een premie van onze staat erbij net als voor de Porsche hybride...