Laadvermogen vs. laadsnelheid: wat bepaalt of een elektrische wagen snel oplaadt?

Audi e-tron Sportback
Audi Audi e-tron Sportback
Laadtijden verschillen enorm tussen de verschillende elektrische wagens (EV’s) die je vandaag op de markt vindt. Maar hoe weet je of je wagen snel stroom tankt? Om de dagelijkse bruikbaarheid van een elektrische wagen te beoordelen, houden klanten best niet alleen rekening met het nominale maximum laadvermogen, maar ook met de laadsnelheid, klinkt het.

De meeste laadbeurten van een elektrische wagen vinden doorgaans thuis of op het werk plaats. Hier speelt tijd over het algemeen geen grote rol. Bij verplaatsingen over lange afstanden telt daarentegen elke minuut en is snel opladen essentieel. Na een korte onderbreking moet de wagen terug klaar zijn voor de volgende etappe.

Veel bestuurders gaan daarom af op het maximale laadvermogen van hun elektrische wagen om zijn laadkarakteristiek te beoordelen – maar deze waarde betekent weinig bij snelle laadbeurten aan een snellaadstation. Een hoge laadsnelheid (kWh/minuut) gedurende het volledige laadproces is essentieel voor een korte laadsessie. Met andere woorden, een hoog laadvermogen moet over een zo lang mogelijke periode beschikbaar zijn.

Laadsnelheid zegt meer dan puur laadvermogen

Deze stelling komt van de Duitse autobouwer Audi, dat uiteraard een voorbeeld geeft waar één van haar eigen modellen, de e-tron, positief uitkomt: “In het huidige concurrentiekader neemt de Audi e-tron de leiding met een bijzonder performant laadvermogen, ook al zijn er modellen verkrijgbaar met een hoger nominaal vermogen. Het verschil zit hem in de details: de capaciteit om een zo hoog mogelijke output af te nemen van een HPC (High Power Charging) snellaadstation is dan wel een vereiste, het is niet noodzakelijk dé cruciale factor.”

De laadcurve van een Audi vergeleken met die van een "concurrent".
Audi De laadcurve van een Audi vergeleken met die van een "concurrent".

“Een hoge stroomopname door de batterij tijdens een groot gedeelte van de laadprocedure is minstens even belangrijk. Als de wagen daarentegen aan zijn maximale vermogen laadt over korte tijd, maar al vroeg in het proces zijn vermogen moet verlagen, daalt tegelijkertijd ook de laadsnelheid – de hoeveelheid stroom die de batterij opneemt per tijdseenheid. Daarom is, dankzij een ideale laadcurve met een maximale vermogensopname gedurende een lange tijdsspanne, de laadsnelheid een criterium dat zwaarder doorweegt op het vlak van laadprestaties. Het garandeert alles in beschouwing genomen een kortere laadtijd aan het laadstation. Naast het gemiddelde energieverbruik bepaalt dit mee hoeveel rijbereik er gemiddeld geladen kan worden gedurende een bepaalde tijdsspanne, bijvoorbeeld binnen de tien minuten.”

De laadcurve maakt het verschil

Schraap je het marketingsausje van deze redenering, dan merk je op dat de theorie van Audi weldegelijk steek houdt. Het belang is hier – net zoals in deze coronacrisis – de verhouding tussen curve en piek. Veel wagens bereiken gedurende een korte periode hun piek laadvermogen om dat vervolgens gevoelig te verlagen, veelal nog voor een laadniveau van 70% bereikt is.

Audi e-tron
Audi Audi e-tron

Temperatuurmanagement is hier één van de bepalende factoren. Koeling moet ervoor zorgen dat de batterijtemperatuur binnen het optimale bereik van 25 tot 35 graden Celsius blijft, zelfs bij hoge belasting of lage temperaturen, maar de manier waarop en de efficiëntie waarmee dit gebeurt verschilt uiteraard van model tot model. Ben je van plan om een elektrische wagen te kopen, kijk dan zeker naar het volledige “oplaadplaatje” in plaats van louter het laadvermogen.




9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • raf peeters

    Tamsyn je bevestigd nogmaals dat je de uitzending niet hebt gezien daar het over de huidige stand van laden (snelheid) van E wagens ging en nieuwe technologie.Als je de uitzending had gezien dan weet je dat de tweede curve toe te schrijven is aan Tesla die met zijn 1:31:01 dubbel zo lang moet laden of ga je berichtgeving van krant ook betwijfelen,maar ondertussen is ook geweten dat Tesla niet zo graag heeft dat men de realiteit meldt.(idem motorkap enz. die 5 mm uit zijn ligging is gemonteerd)

  • Hendrik Patyn

    Eens de film bekijken van de ecologist Michael Moore, Planet of the Humans, toont aan dat zonnepanelen, windmolens, elektrische wagens allemaal puur bedrog zijn en zeker niet milieuvriendelijker zijn, puur winstbejag, puur bedrog en dit wordt dan gesubsidieerd met belastinggeld, ons geld. Er wordt ook aangetoond dat Musk beweert dat zijn giga factory zijn eigen stroom maakt, maar het bewijs is er dat hij gewoon aftapt van het net zoals iedereen.

  • Geert Tamsyn

    In die uitzending werd de gewone snellader van Tesla gebruikt, niet de veel snellere V3. Op de curve wordt gewoon gesproken van een “competitie”, duidelijk niet de V3 van Tesla, die is momenteel de snelste. Maar, zoals gezegd, elke competitie is welkom.

  • raf peeters

    Tamsyn ,weer duidelijk de uitzending niet gezien van 19.04.2020 op VOX tussen Audi, Tesla en Mercedes waarbij Audi de winnaar was inzake laden wat ook de grafiek hier in krant aangeeft.Had je 't gezien dan zou je niet zo reageren bij ongelijk,inmiddels een gewoonte(slechte)

  • Geert Tamsyn

    AutoMotorSport heeft de nieuwe V3 snellader van Tesla niet getest, die is nog sneller, en de V4 is al onderweg. AutoMotorSport: “Tesla wird auch in 2020 vorn liegen”. Maar alle concurrentie is goed natuurlijk, kan de elektromobiliteit alleen maar stimuleren.