Kwart 'groene' auto's tankt grijze stroom

Wie hybride of elektrisch rijdt, laadt zijn wagen niet altijd met groene stroom op.
rv Wie hybride of elektrisch rijdt, laadt zijn wagen niet altijd met groene stroom op.
Meer dan één op twee Belgen die vandaag hybride of elektrisch rijdt, laadt de batterij van zijn wagen niet op met groene stroom of staat daar niet bij stil. Dat schrijft Het Nieuwsblad vandaag.

Hoewel 91 procent van de Belgen die vandaag elektrisch of hybride rijdt dat vooral uit ecologische overwegingen doet, moet meer dan de helft van deze chauffeurs (56 procent) toegeven dat ze geen groene stroom 'tanken' of dat ze geen flauw idee hebben hoe hun elektriciteit wordt opgewekt. Net geen kwart van hen (24 procent) tankt zelfs 'grijze' stroom, opgewekt in vervuilende elektriciteitscentrales, blijkt uit een bevraging door iVox in opdracht van Volvo.

Groenestroomcontract

"Tenzij je een groenestroomcontract hebt gesloten, is het is niet altijd even makkelijk om te achterhalen waar je stroom effectief vandaan komt. Of welk deel van je elektriciteit groen is - dus uit hernieuwbare bronnen als zon, wind en water - en hoeveel grijs, dus afkomstig uit steenkool, aardolie of kernenergie. Al wil ik er hier wel op wijzen dat kerncentrales een pak minder CO2 uitstoten", zegt Mark Pecqueur, docent Autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool.

Bruinkool

Los van de discussie welke energiebron te verkiezen is, benadrukt de autospecialist dat je de impact van de energiemix op de milieubalans van de elektrische of hybride auto niet mag onderschatten. In Polen bijvoorbeeld, wordt het merendeel van de energie opgewekt met bruinkool, "waardoor de reële CO2-uitstoot over de hele levenscyclus van een elektrische auto niet zo heel veel beter is dan die van de huidige generatie verbrandingsmotoren".




59 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    William Masson, dat klopt niet, je kan ook opladen aan een gewoon stopcontact, alleen zal het dan langer duren. Maar als je dat 's nacht doet, is dat geen probleem, en is het door de nachttarief nog goedkoper ook. Bovendien is bij een aantal constructeurs de laadinfrastructuur in de aankoop van de wagen mee voorzien.

  • Geert Tamsyn

    Een EV is uiteraard maar zo groen als de stroom die het tankt. Maar je hebt tenminste de keuze, een brandstofwagen zal altijd vervuilend zijn. En het is bovendien veel eenvoudiger en efficiënter filters te plaatsen op de schoorsteen van een centrale, dan filters te moeten voorzien op miljoenen uitlaten.

  • william Masson

    Wat niemand hier vermeld ,dus verzwijgt of niet weet , is dat je voor het opladen een voldoende ‘zware ‘ aansluiting van de netbeheerder moet hebben. Reken vlug op 32 A drijfkracht. Wil je af van alle fossiele brandstoffen in de woning en ga je. 100% elektrisch warmtepomp enzo ga maar voor 64 A . Punt is kost minstens kleine 10,000 € en is dikwijls niet overal technisch realiseerbaar er komt heel wat breekwerk voor de zware bekabeling aan te pas.

  • Sonia Lockkamper

    uitkomst ja ma hoela zwart met wit word grijs groen met grijs word ? juist ja waar blijven die groene nu groene energie bestaat gewoon niet meng proper water met vuil en je krijgt meer vuil water simpel

  • louis van hoeylandt

    wie heeft het woord groenstroom uitgevonden ? dat besta gewoon weg niet , wind en zon energie is om te lachen het kost meer energie om te produceren dan dat het ooit kan opbrengen , te zot om dood te doen groenen stroom