Koenigsegg in recordtijd van 0 naar 400 km/u en terug

De Koenigsegg Regera gaat in amper 31.49 seconden van 0 naar 400 km/u en terug.
Koenigsegg De Koenigsegg Regera gaat in amper 31.49 seconden van 0 naar 400 km/u en terug.
Autofabrikant Koenigsegg liet zich begin deze maand door Bugatti het record afsnoepen van de snelste auto ter wereld. Maar niet getreurd, het Zweedse merk slaat meteen terug met een nieuw record. Een sprint richting de 400 km/u, en meteen terug tot stilstand. De Koenigsegg Regera doet het in 31.49 seconden. 

Bugatti en Koenigsegg voeren een strijd om snelheidsrecords. De Koenigsegg Agera RS onttroonde twee jaar geleden de Bugatti Veyron als snelste auto ter wereld. De supersportwagen uit Zweden haalde toen een snelheid van 447 km/u.

Dat waanzinnige record werd begin september gebroken door een Bugatti Chiron. Bestuurder Andy Wallace ging op een testbaan in het Duitse Wolfsburg - Bugatti is in handen van Volkswagen - maar liefst 43 km/u sneller, waardoor hij aan 490 km/uur over de baan racete.

CEO en oprichter Christian von Koenigsegg met bestuurder Sonny Persson.
Koenigsegg CEO en oprichter Christian von Koenigsegg met bestuurder Sonny Persson.

500 km/u

De Zweden zijn nog niet in staat om richting 500 km/u te knallen. Daarom pakken ze nu uit met een ander record: van 0 naar 400 en terug naar 0. Op het militaire vliegveld Råda, diep in de bossen van Zweden, deed bestuurder Sonny Persson er amper 31,49 seconden over in zijn Koenigsegg Regera. Hij verbeterde zo een twee jaar oud record, dat overigens al in handen was van Koenigsegg.

De Koenigsegg Regera beschikt dus duidelijk ook over uitstekende remmen. Net iets meer dan 22 seconden had hij nodig om 403 km/u aan te tikken, om dan in ongeveer 9 seconden weer stil te staan. Heftig. De totale afstand die nodig was voor het record bedraagt 2048,46 meter.

Bekijk ook: Snelste wagen ter wereld kost 3,5 miljoen euro




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Toran Korshnah

    Een waanzinnig dure auto bouwen die waanzinnige prestaties neer zet, dat kan. Maar een milieuvriendelijke auto bouwen voor een acceptabele prijs, dat kan dan weer niet. Onbegrijpelijk.

  • chris delanghe

    Rap rijden is nog nooit een probleem geweest en er is ook nog nooit iemand gestorven aan dit fenomeen. Wel zij er al veel doden gevallen omdat ze niet op tijd ... konden stoppen. Hier hebben ze er wel aandacht aan gegeven! Proficiat. De eerste dus die er werk van maakt om als snelste te kunnen stoppen.

  • Martin Meuris

    Het is duidelijk waar fabrikanten mee bezig zijn, onzinnige verbeteringen om nog snellere auto's te maken die dan toch onbetaalbaar zijn en waar je even goed in de file mee mag staan als iedereen. Ze zouden de energie beter besteden aan milieuvriendelijke auto's die zo min mogelijk kosten en verbruiken en andere motoren ontwikkelen.

  • Christle Rondags

    Officieel heeft Bugatti het record niet verbroken op die snelheid. Voor een officiele recordpoging moet je zowel met de wind mee en met de wind terug rijden. De topsnelheid is dan het gemiddelde van beide runs. VW, de sjoemelaars die het zijn, hebben enkel met de wind mee gereden.

  • roger boons

    steek uw kennis in nuttige zaken aub en hou op met die onze van zoveel en meer km per uur , wat ben je daar mee .