Kleurrijkste auto aller tijden keert nog één keer terug, maar is niet te koop
De Nederlandse importeur van Volkswagen brengt de kleurrijkste auto uit de geschiedenis voor één keer terug. De Polo Harlekin (Duits voor Harlekijn) van 2021 is echter, in tegenstelling tot het origineel, niet te koop. Hij is slechts bedoeld als opkikkertje in een tijd waarin de vrolijkheid soms ver te zoeken is.
Delen per e-mail
25 jaar na de introductie van de oorspronkelijke Polo Harlekin onthult Volkswagen Nederland de actuele Polo (zesde generatie) in Harlekin-look.
Dé eigenschap van de Polo Harlekin anno 2021 is dezelfde als die van het origineel uit 1995: hij is super vrolijk – je kunt er niet naar kijken zonder op zijn minst te glimlachen. Daarmee is deze one-off een passend eerbetoon en geeft hij zelfs deze Blue Monday kleur.
Onverwacht succes
De Harlekin was ruim een kwart eeuw geleden eigenlijk niet bedoeld om in productie te gaan. Toch werd hij met ruim 3.800 exemplaren een onverwacht succes.
De kleurrijke Polo werd in 1994 gepresenteerd om aandacht te vestigen op de derde generatie van de Polo. Dat was het eerste Volkswagen-model met een modulair ‘Baukastensysteem’. Dankzij vier bouwstenen (aandrijving, uitrusting, opties en kleur) was het makkelijker dan ooit om een Polo naar eigen wens en smaak samen te stellen.
Juist om de flexibiliteit van die vier bouwstenen te visualiseren, bedacht Volkswagen een kleurencode. Blauw werd gekozen voor motor en onderstel, geel voor uitrusting, rood voor opties en groen voor lakkleuren. En om de codetaal tot de verbeelding te laten spreken, werden twintig Polo’s in de bijbehorende kleuren uitgevoerd om bij dealers en evenementen reclame te kunnen maken.
Vervolgens gebeurde iets waar Volkswagen geen rekening mee had gehouden: er waren klanten die per se zo’n bont gekleurde Polo wilden hebben. In 1995 werden daarom 1.000 vierkleurige Polo’s gefabriceerd, met de naam Harlekin. Die moest verwijzen naar harlekijnen: vrolijke, acrobatische, ietwat ondeugende en bont geklede figuren uit de Italiaanse commedia dell’arte.
Lastig productieproces
De productie van de Polo Harlekin was nog niet zo eenvoudig. Voor elke Harlekin produceerde Volkswagen om te beginnen vier normale Polo’s in de kleuren blauw, rood, geel en mintgroen. Van die auto’s werden carrosseriedelen zoals motorkap, achterklep, deuren, bumpers en spiegels volgens een vast stramien uitgewisseld.
De basiskleur van elke Harlekin is de tint die je terugvindt op het dak, de dorpels en in de motorruimte. Bij elke Harlekin hebben dus de voorbumper, de voorportieren en de spiegels dezelfde kleur en dat geldt ook voor de achterportieren en de bumper achter. Klanten konden geen voorkeur aangeven voor de kleurcombinatie.
In de ‘Joker’-bekleding van destijds kwamen de vier basiskleuren van de Harlekin terug en een met blauw leer bekleed sportstuur was evenals een pookknop mét Harlekin-logo in elke versie standaard.
De eerste 1.000 Polo’s Harlekin werden afgeleverd met een genummerde sleutelhanger en een certificaat.
Wist-je-datjes
- De Polo Harlekin is nooit bij ons verkocht. Dat neemt niet weg dat er veel Harlekins in onze contreien terecht zijn gekomen. Heel soms zie je er nog een rijden. Een Nederlandse eigenaresse die stapeldol is op haar Harlekin, werd ooit tegengehouden door de politie. Niet vanwege een overtreding, maar puur omdat de agenten wilden weten welke kleur er op het inschrijvingsbewijs vermeld stond.
- In Duitsland wordt de Polo Harlekin tot op de dag van vandaag geassocieerd met een grote fastfoodketen. Klanten kregen bij bestelling van een menu een gedeelte van een foto. Zes verschillende foto’s vormden samen een Polo Harlekin. Met die zes foto’s kon je deelnemen aan een loterij. En zo vonden maar liefst 500 Polo’s Harlekin een nieuwe eigenaar. In totaal produceerde Volkswagen 3.806 exemplaren van het model.
- Hoewel origineel, was het idee van carrosseriedelen in verschillende kleuren niet helemaal nieuw voor Volkswagen. In een advertentie uit 1964 was namelijk een bontgekleurde Kever te zien. Die advertentie was bedoeld om te demonstreren hoe eenvoudig onderdelen van Kever-modellen uit verschillende bouwjaren uitwisselbaar waren. Overigens is het Harlekin-idee ook internationaal gegaan: in 1996 was de Golf in de VS leverbaar als Harlequin – volgens het Polo-recept en dus met vergelijkbare kleurenschema’s. Er werden 246 exemplaren geproduceerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Je auto inruilen voor een (elektrische) fiets? "Je bespaart tot wel 4.591 euro per jaar"
-
6
“Huawei wil eigen elektrische auto op de markt zetten”
Het Chinese technologie- en telecomconcern Huawei werkt aan een eigen elektrische auto. De eerste modellen verschijnen mogelijk dit jaar al op de markt, meldt persbureau Reuters op basis van anonieme ingewijden. Het bedrijf zelf, dat kampt met Amerikaanse sancties, ontkent de plannen voor een elektrische auto. -
HLN Drive
Dit zijn de elektrische wagens met de grootste autonomie
Net zoals in een aantal andere aspecten van het leven, gaat het gezegde “hoe groter, hoe beter” op voor de autonomie van elektrische wagens. Een groter rijbereik betekent immers minder laadstress en een groter gebruiksgemak van je EV. HLN Drive somt de 10 EV’s op met de grootste autonomie. -
-
Loopbaanbegeleiding: hoe werkt het en hoe weet je of het iets voor jou is?
Uitgekeken op jouw job? Knaagt er iets, maar kan je niet goed zeggen wat? Heb je het helemaal gehad met jouw bedrijf of sommige collega’s? Weet dat je meestal recht hebt op loopbaanbegeleiding, waarbij je samen met een vaste begeleider je werksituatie onder de loep neemt. Jobat.be vat de essentie samen. -
HLN Drive
Dit zijn de leukste auto’s op HLN Drive onder de 20.000 euro
Negenenveertig. Zoveel wagens met een basisprijs onder de 20.000 euro staan er op HLN Drive. Daarbij ook heel wat leuke wagens die veel plezier, gebruiksgemak of stijl bieden voor een klein budget. Dit is onze selectie. -
Stabroek
Verlichte ‘Deaf Herbie’ van Björn (35) brengt kerstmagie in Hoevenen
Moest er een prijs bestaan voor de best versierde oprit in Hoevenen (Stabroek), dan zou die ongetwijfeld gaan naar Björn Boonen (35). Iedere avond rijdt hij zijn prachtig verlichte Kever uit de garage. Deze ‘Deaf Herbie’ van de dove Volkswagenfanaat is ondertussen uitgegroeid tot een begrip in de wijk. “Een groot plezier beleven kinderen én volwassen als ze hem zien”, lacht Björn. -
Sparen
Hoe financiert u best uw verbouwingen?
Hebt u tijdens de coronaperiode ook ineens beslist om uw huis te verbouwen? Of realiseert u zich dat er nog werk aan de winkel is om uw huis energiezuinig te krijgen? De vraag is dan hoe u die werken wil financieren: met een hypotheeklening, een renovatielening of een groene lening? Spaargids.be legt uit dat elke kredietvorm zijn voor- en nadelen heeft.
3 reacties
Paul De Mol
Bernadette Vette
Filip Traen