Jouw autodealer verdient kruimels aan je nieuwe wagen

ANP XTRA
20 jaar geleden waren er nog 6.000 garagehouders in ons land, nu amper 1.800. Veel dealers fuseerden en werden groter — hoognodig om vandaag nog rendabel te zijn. Want de marges worden steeds kleiner: complexere auto’s vragen om beter opgeleide verkopers én mecaniciens, klanten verwachten mooie showrooms, vergelijken prijzen en eisen hogere kortingen. En ook de fabrikanten en importeurs willen er wat aan overhouden. Gevolg: voor de verkoper blijft nog een kruimel van 50 à 100 euro per auto over. We horen DDT al galmen: zal ’t gaan, ja?

Fabrikant: 1.200 euro

Hoeveel de autofabrikanten nu precies verdienen aan de wagens waarvoor u zoveel zuurverdiende centen op tafel moet leggen, is een van ’s werelds best bewaarde geheimen. Eén ding is zeker: het leeuwendeel van de kosten gaan naar ontwikkeling, personeel en productie. Maar wat houden die producenten er dan aan over? De Universiteit van Duisburg-Essen en het Duitse vakblad ‘Autozeitung’ durfden zich enkele jaren geleden toch aan een schatting wagen, en kwamen uit op gemiddeld 1.200 euro op een wagen met een cataloguswaarde van 22.500 euro. En zoals valt te vermoeden: hoe duurder de wagen, hoe groter de winst. De top 3: Porsche, Ferrari en Maserati (zie tabel). «Logisch ook: die wagens gaan naar een publiek dat niet probeert af te dingen op elke cent», verklaart Traxio-woordvoerder Philippe Decrock.

Je hebt 28% van dit artikel gelezen




76 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • ben breug

    Een GROTE leugen: men schrijft grote gebouwen af omdat men dan geen belasting hoeft te betalen. Na 30 jaar wordt het afgeschreven gebouw verkocht voor 3 miljoen ...

  • Mark Desiron

    boekhoudkundig maakt elke zelfstandige verlies jaar in jaar uit maar in werkelijkheid tja ik moet er geen tekening bij maken

  • Louis berckmans

    De super mooie showrooms en ontvangstruimtes zullen voor veel dealers het strop rond hun nek zijn in de toekomst ,vele klanten beginnen onafhankelijke garages te bezoeken voor onderhoud en herstelling en kunnen tot de helft goedkoper gediend zijn .Het zullen wel de merkspecialisten zijn die gaan overleven wanneer ze opleidingen van het merk blijven volgen en de nodige apparatuur voorzien .Het is bij veel dealers niet al goud dat blinkt .

  • erik claes

    Ik heb meer dan zeventig auto's gekocht en weet wat een garagist verdient op een auto. Opgelet er is een verschil tussen overhouden, na afschrijven van gebouwen, materialen, gereedschappen en het betalen van personeel, en commisie op een auto.

  • Frank Meynen

    ik ben vorige week prijs gaan vragen voor een auto, catalogus 30.000 euro, eer ik buiten was koste diezelfde auto nog 20.000 en zonder overgave andere wagen ,,,, volgens mij zijn dat toch wel veel kruimels