Journalist werkt vijf maanden als Uber-chauffeur (en verdient bijna niks)

Werken wanneer jij wilt, een goed salaris en een nieuwe auto, klinkt goed toch?

Jiri Buller
Uber is deze week vijf jaar actief in Nederland. Jeroen van Bergeijk, journalist bij onze collega's van de Volkskrant, liet zich omscholen tot taxichauffeur en reed vijf maanden voor het omstreden bedrijf.

Na twee dagen autorijden is dit mijn ritme: ik zit onderuitgezakt, als een dode vis, in mijn Mercedes Citan en rijd mijn telefoon achterna. Mijn aandacht verscherpt alleen nog als de Uber Driver-app oplicht.

'Tingelingeling, tingelingeling...', doet de app. Een geluid waaraan ongetwijfeld maanden consumentenonderzoek en een legertje gedragswetenschappers te pas zijn gekomen. Een geluid zo dwingend en indringend dat het nauwelijks te negeren valt. Een oproep van een Uberklant. Vanuit de Rivierenbuurt in Amsterdam. Eén komma twee kilometer rijden, meldt de app. De passagier heeft een rating van 4,54. 'Tik om te accepteren.' Ik tik.

Wanneer ik een paar minuten later arriveer, staan er twee blonde vrouwen op de stoep. Duitse vrouwen, zo blijkt als ik me ervan vergewis dat zij degenen zijn die 'een Uber' hebben besteld. Eentje stapt in, terwijl de ander, die de rit heeft gereserveerd, achterblijft.

Je hebt 5% van dit artikel gelezen




7 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Patrick Martens

    Heel het Uber gedoe is illegaal in België en toch maakt de regering er reclame voor.

  • Patrick Weyers

    Uber zou verboden moeten worden. Voldoen aan geen enkel (taxi) reglement en buiten hun chauffeurs uit. Wie geeft dergelijk bedrijf feitelijk toelating om zo te werken? Net hetzelfde als de uitbuiting van de vrachtwagenchauffeurs.

  • raf peeters

    Kom eens eerlijk zijn ,in om even welke job zal de journalist zeggen dat ie niks ver-diend om de heel eenvoudige reden dat journalisten een vrij dik riant loon hebben,kan je ook niet gaan vergelijken.

  • Jan Maarten

    Eigenlijk zijn die Uber chauffeurs proefkonijnen voor de komende taxis zonder chauffeur, zodat Uber de bestaande taxis kan uitschakelen, hun chauffeurs de laan kan uit sturen en ze het monopolie krijgen over zelfrijdende taxis. Weet waar je aan begint !

  • Jan Verstrepen

    De jobs die NVA en Opvld de bevolking aansmeert en het lukt ook nog ze blijven ervoor kiezen.