Jaguar Land Rover pakt uit met technologisch snufje: nooit meer een rood licht

Een fijne ambitie: nooit meer een rood licht voor bestuurders van de Jaguar Land Rover.
Twitter Een fijne ambitie: nooit meer een rood licht voor bestuurders van de Jaguar Land Rover.
De Britse autobouwer Jaguar Land Rover heeft nieuwe technologie ontwikkeld die moet toelaten dat auto's met infrastructuur communiceren om rode lichten te vermijden. De GLOSA-technologie (Green Light Optimal Speed Advisory) toont de bestuurder aan welke snelheid die moet rijden om te vermijden dat hij moet stoppen bij het volgende verkeerslicht. 

Volgens de autobouwer gaat het systeem files tegen en reduceert het de emissies van forse rempartijen en acceleraties. Bestuurders gaan immers niet langer racen om een rood licht te vermijden. Dat moet zorgen voor een betere verkeersstroom in steden.

"Deze baanbrekende technologie zal de tijd die we verliezen aan verkeerslichten gevoelig inkorten. Er is potentie om een revolutie teweeg te brengen. Er zal een veilig en vloeiend stadsverkeer gecreëerd worden, met als gevolg dat pendelen veel minder stresserend wordt", klopt Oriol Quintana-Morales zich als ontwerper op de borst.

's Werelds eerste verkeerslichten werden precies 150 jaar geleden geïnstalleerd aan het parlementsgebouw in Londen.




75 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Benjamin Micholt

    Of je de tijd nu verliest voor de lichten of door trager te rijden voor het licht, kwijt ben je hem toch dus tijdswinst maak je er niet mee. Enkel verbruik zal optimaler zijn

  • Johan Billiet

    Mijn auto hoeft niet te veel communiceren, gewoon betrouwbaar en veilig zijn, is belangrijker. Los daarvan kan men zich de vraag stellen naar de kostprijs deze infrastructuur "communiceerbaar" te maken. Zoals andere lezers vermelden,bestaan er reeds vrij tevredenstellende, simpelere en goedkopere oplossingen...

  • Alex Huyghe

    Denis Vermesen, Ik deel jouw mening. Ik heb het voorstel betreffende een aftelsysteem zoals in Turkije, ook eens naar onze minister van verkeer gestuurd. Ik heb een antwoordje terug gekregen met verschillende bezwaren waarmee ik totaal niet akkoord ben. Ik zal nog eens een poging wagen wanneer we eens een bekwaam iemand in de regering hebben.

  • Jose Van Hauwaert

    In Thailand kan man van honderden meter ver zien hoe lang het nog duurt voor het groen word en hoelang nog tot het rood word. In Duitsland bestaat de groene golf reeds meer dan 40 jaar, gewoon de snelheid aanhouden die aangegeven word en men kan blijven rijden. Dit kan echter niet overal werken... zeker niet in grootsteden

  • dirk claeys

    In Nederland bestaat dit al tien jaar! En de Belg kan niet rijden in de regen , iedereen stapvoets!