Exclusief voor abonnees

Is een Porsche die geen lawaai maakt eigenlijk nog wel een Porsche?

De Porsche Taycan, de eerste elektrische wagen van het merk.
AP De Porsche Taycan, de eerste elektrische wagen van het merk.
Voor het eerst lanceert Porsche een elektrische sportwagen. Hoe breng je zo’n stille auto aan de man als een van de belangrijkste kenmerken van je merk een brullende motor is?

Als je als fabrikant in je 71-jarige bestaan voor het eerst een klimaatvriendelijke, elektrische sportwagen hebt gemaakt, waar presenteer je die dan? Op een plek waar groene stroom wordt opgewekt, natuurlijk. En als je Porsche heet, doe je dat op drie plekken tegelijk: bij Niagara Falls, een windpark in het Chinese Pingtan en op een voormalige Russische luchtmachtbasis, 50 kilometer ten oosten van Berlijn, in 2012 omgebouwd tot een groot zonnepark met 600.000 panelen.

Hier werd gisteren de Porsche Taycan gepresenteerd, de eerste volledig elektrische auto van het sportwagenmerk. “Een echte Porsche”, aldus bestuursvoorzitter Oliver Blume, “ook al is hij in elk opzicht anders.”

Het grootste verschil

Je hebt 23% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • johan ruell

    Porsche heeft zijn imago compleet veranderd en is de naam 'sportwagen' niet meer waardig sinds de komst van de Cayenne. Alles draait heir om het geld. Dit in tegenstelling tot bvb Ferrari waar de naam 'sportwagen' hoog in het vaandel wordt gedragen. Elke Ferrari is dan ook een pak exclusiever.

  • Ronny Hanssen

    De eerste elektrische Porsche en meteen 761 Pk met een sprint van 2,8 naar 100 km/u. Wetende dat de premium merken graag de snelste hebben vraag ik me af naar welke specs we evolueren.

  • piet devlieger

    @Hans Schoen : dat een Tesla goedkoper is dan een electrische Porsche is juist, maar dat die Porsche niet zal kunnen tippen aan die Tesla ? U bent wel bijzonder grappig.

  • Hans Schoen

    Ze kunnen er nog altijd een fakebruller inbouwen. Dankzij Tesla komt er eindlijk verandering maar deze bak kan niet tippen aan een Tesla Model 3 en kost een pak meer.

  • Leon Van der Neffe

    Uiteraard is dit nog steeds een Porsche. Ik denk niet dat ze in Stuttgart over 1 nacht ijs zijn gegaan. Dit is het begin van een nieuw tijdperk voor Porsche, dat moet er van de eerste keer 'boenk' op zijn. Ik ben een enorme 'petrol head' maar tevens besef ik dat electrisch de toekomst is. Over 10 jaar zien we niets anders meer. Zelfs oldtimers gaan stilaan omgebouwd worden..