Is een elektrische auto echt goedkoper in verbruik?
HLN DriveWe kunnen niet ontkennen dat een elektrische auto geld kost. Veel geld. “Maar het verschil met een wagen met verbrandingsmotor win je op termijn terug”, horen we dan. Is dat wel zo? HLN Drive haalde de rekenmachine boven.
Delen per e-mail
Het prijsverschil tussen een auto met verbrandingsmotor en zijn elektrische versie blijft groot. Waar de goedkoopste Volvo XC40 benzine goed 30.000 euro kost, betaal je al het dubbele voor de elektrische variant (62.900 euro). De goedkoopste Opel Mokka kost dan weer 22.600 euro, terwijl je voor de elektrische Mokka-e op zijn minst 36.000 euro neertelt. En bij de Hyundai Kona? Daar is het prijsverschil 18.000 euro (20.999 tegenover 38.999). Zelfs bij de Renault Twingo, de goedkoopste EV op de markt, is het verschil zowat 8.000 euro. Toch zijn er enkele factoren die ervoor zorgen dat je dat verschil op termijn terugverdient.
Verbruik
Vooraleerst is er het verbruik. Net zoals de diesel- en benzineprijzen, variëren ook de elektriciteitsprijzen naargelang de leverancier. Wanneer we uitgaan van een elektriciteitsprijs van 0,19€/kWh en een laadverlies van 10% (er gaat altijd wat elektriciteit verloren bij het opladen van je auto), dan komen we voor een middelgrote stekkerwagen op een verbruikskost van 3,3€ per 100 km. Voor een groter model loopt dat op tot 4,2€ per 100 km. Met brandstofprijzen van meer dan 1,4 euro per liter, moet je al een verbruik halen van 3 liter per 100 km om dat te evenaren. Haast onmogelijk dus.
Gaan we uit van een realistischere 6,5 liter voor een diesel, dan komen we uit aan 9,49 euro per 100 kilometer aan de huidige prijs van 1,46 euro per liter. Op 100.000 kilometer, win je dan al 5.290 terug. Maar wie zijn wagen geregeld oplaadt met elektriciteit van zijn zonnepanelen, heeft uiteraard meer winst.
Fiscaliteit
Een tweede winstpost is de fiscaliteit. De overheid wil ecologische wagens immers stimuleren, waardoor je er minder belastingen op moet betalen. Zo betaal je in Vlaanderen geen verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling, in Brussel en Wallonië betaal je het minimumbedrag. Hierdoor kan je al gauw enkele honderden euro’s besparen.
Restwaarde
Bij de populaire elektrische auto’s die vandaag beschikbaar zijn heb je al snel een realistisch bereik van meer dan 300km. Door de vooruitgang in de batterijtechnologie zal je ook zien dat de capaciteit van de batterij na 4 a 5jaar nog steeds rond de 90% zal uitkomen. Het feit dat elektrische auto’s tot 8jaar garantie hebben en veel meer kilometers kunnen rijden dan een slijtage gevoelige verbrandingsmotor zorgt voor hoge restwaardes. Waar je (zeker oudere) diesels door de invoering van lage emissiezones moeilijker kan verkopen, leeft de markt voor tweedehands stekkerwagens immers op. Zo recupereer je meer van het geld dat je initieel hebt geïnvesteerd.
Conclusie
Een elektrische wagen is inderdaad duurder dan zijn equivalent met verbrandingsmotor. Maar dat verschil kan je eruit halen als je maar genoeg kilometers rijdt. Het overgrote deel van het verschil, overbrug je immers via de goedkopere brandstof. De gunstigere fiscaliteit en de betere restwaarde rijden het gat met de wagens met verbrandingsmotor helemaal toe.
Op zoek naar een elektrische auto? Bekijk hier het volledige aanbod op HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Drive
Deze auto’s hebben tweedehands de hoogste waarde
Een nieuwe wagen uitkiezen, doe je aan de hand van heel wat parameters. Eentje die af en toe vergeten wordt: de restwaarde van je auto, het bedrag dat je wagen zal opleveren als je hem op de tweedehandsmarkt verkoopt. Maar welke tweedehands auto’s hebben de hoogste restwaarde. HLN Drive zocht het voor je uit. -
Polestar haalt 550 miljoen dollar op bij nieuwe investeerders
Polestar, het elektrische dochtermerk van de Zweedse automaker Volvo, heeft voor het eerst geld opgehaald bij externe investeerders. Het gaat om een bedrag van 550 miljoen dollar (ruim 459 miljoen euro). -
3
De Hummer keert terug en kan nu ook zijwaarts rijden
De nieuwe elektrische Hummer is voor het eerst als SUV getoond. Hij moet zich uit elke benarde situatie kunnen redden. Daarom krijgt deze terreinauto een extreme vorm van vierwielbesturing, waarmee hij zijwaarts kan rijden en zich dan voortbeweegt als een krab. -
-
Multimedia
Goedkoop is niet altijd miskoop bij smartphones: dit zijn de beste onder de 250 euro
Een smartphone kopen die minder dan 250 euro kost, koop je dan niet gewoon rommel die waarschijnlijk snel stukgaat? En mis je dan geen belangrijke functies die je eigenlijk wel nodig hebt vandaag? Onze techredacteur zocht vijf goedkope toestellen uit die toch goed scoren op kwaliteit. -
29
Honderden elektrische auto’s staan al drie jaar weg te roesten op een Frans veld na mislukt experiment
Op een veld in de Franse gemeente Romorantin staan honderden uit het verkeer genomen deelauto’s weg te roesten. De modellen van Bluecar hadden in Parijs furore moeten maken, maar het experiment faalde. -
Instant lentegevoel met deze handtassen in pastel
Een hypervrouwelijke outfit of een hippe look met speelse twist? Pasteltinten werken altijd in je voordeel. Nog niet klaar voor een lila suit of snoeproze jurk? Ook een pastelgekleurde handtas does the job. Ninashop.be zocht voor jou de liefste exemplaren uit. -
Wielrennen4
Niet iedereen start in de drie heuvelklassiekers, wie rijdt de komende week waar?
Het Ardense drieluik staat voor de deur. De Amstel Gold Race, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik zijn traditioneel de slotakkoorden van het klassieke wielervoorjaar. Wie komt nog waar in actie? En wie zijn dus geschikte transfers in jouw Gouden Klassiekers-ploeg? Een blik op de programma’s van de toppers.