In Gent gebouwde elektrische XC40 krijgt pittig prijskaartje, maar Volvo gelooft in verkoopsucces

AFP
De elektrische variant van de Volvo XC40, die in Gent wordt gebouwd, zal in België 62.900 euro kosten (inclusief BTW en zonder mogelijke kortingen). Een hoog prijskaartje, al is Volvo ervan overtuigd dat het voldoende voertuigen aan de man kan brengen. Dat is nodig want de Gentse fabriek, met zowat 6.600 werknemers de grootste werkgever van Oost-Vlaanderen, hangt grotendeels af van het model.

Volvo maakte vandaag de prijs van de XC40 voor de Belgische markt bekend, zowat 62.900 euro. "De prijs is competitief in het segment", zegt commercieel woordvoerder René Aerts. "We zullen ons vooral toespitsen op professionele klanten. Voor vrije beroepen en zelfstandigen hebben we specifieke prijzen. Voor particulieren zullen er acties zijn."

Volvo wil niet zeggen welke verkoopcijfers het ambieert, maar eerder communiceerde het bedrijf al dat tegen 2025 de helft van de verkochte voertuigen elektrisch moet zijn. De XC40 komt in twee uitvoeringen: een met klassieke brandstofmotor en een met elektrische aandrijving. Die laatste, de XC40 'recharge', kost ongeveer dubbel zoveel in aankoop.

Stimuli van de overheid?

Aerts beklemtoont wel dat de overheid werk moet maken van stimuli, wil de markt voor elektrische voertuigen aantrekken. De fiscale aftrekbaarheid moet blijven en particulieren moeten gesteund worden indien ze thuis een laadpaal installeren. 

RV

Vanochtend berichtte De Tijd nog dat federaal onderhandelaar Paul Magnette (PS) in zijn nota de leasing van nul-emissiewagens fiscaal wil stimuleren. Dat zou een impuls betekenen voor elektrische bedrijfswagens in het algemeen en de XC40, die in Gent wordt gebouwd. Die fabriek stelt 6.600 personeelsleden te werk en bouwde een grote batterijfabriek om een voortrekkersrol te spelen in de elektrificatie van Volvo.

Maar dat de auto in België wordt gebouwd, vertaalt zich dus niet in een lagere aankoopprijs. Wel leert de ervaring bij andere automerken dat het onderhoud van elektrische voertuigen veel goedkoper is dan bij klassieke auto's. Ook is elektriciteit veel goedkoper dan brandstof. "De klant zal daar een serieus voordeel zien", zegt Aerts.

De eerste elektrische Volvo rolt in september 2020 van de band in Gent.

Volvo



45 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hendrik Somers

    De fabrikant die als eerste een e-voertuig uitbrengt voor max 15k, die volg ik. Het merk interesseert me geen reet, want onderhuids zijn er mss nog slechts 5 of 6 grote groepen, de rest is een verschil in ontwerp: looks en feeling.

  • Hilde Peeters

    Als ze echt willen dat we elektrisch gaan rijden gaan de prijzen toch moeten zakken. ik weet niet wat daar tweedehands van gaat te vinden zijn dat gaat net als bij een fiets worden batterijen zo duur als bijna een nieuwe.Elektriciteit is nu al zo duur die prijs gaat ook veel meer worden .

  • Alan Janssen

    Begrijp het niet....klimaat dit en dat en dan bouwen ze een loodzware met behoorlijk groot frontaal vlak ( lees luchtweerstand) auto.... maar is electrisch dus dan is het goed!?! Nog niet zo lang geleden was laag gewicht en lage luchtweerstand nog de uitdaging voor efficiëntie....maar electriciteit hebben we precies teveel...

  • Elise Van Damme

    Goed zot. Zo twee van deze wagens met wat opties erbij en je kan al een appartementje kopen. Duidelijk een wagen voor het plebs,niet dus.

  • lemmer brent

    Piet Devlieger: Volvo is niet voor iedereen weggelegd hé. Ik werk bij volvo en dit merk zal altijd goed blijven verkopen, zonder de brol die jij zegt. Dit model is mooi en rijd zeer goed, net zoals de andere nieuwere modellen.