Hyundai vertelt binnen de zeven seconden na ongeval welke verwondingen inzittenden kunnen hebben

Hyundai i10
ADAC Hyundai i10
Hyundai gaat zijn auto's voorzien van kunstmatige intelligentie om dokters informatie te verschaffen na een ongeval. Op die manier zijn trauma-artsen volgens het Koreaanse merk beter voorbereid op de eventuele verwondingen van de inzittenden.

Hoe het systeem precies gaat werken, is niet duidelijk. Maar het is gebaseerd op kunstmatige intelligentie, ongevallenanalyses en digitale crashtestsimulaties. Op basis van de impact wordt de aanrijding geanalyseerd, daarna kan meteen een gedetailleerd rapport over de mogelijke verwondingen van de inzittenden naar toesnellende hulpdiensten gestuurd worden. Volgens Hyundai kan dit binnen de zeven seconden gebeuren.

Hyundai hoopt dat de hulpverlening na ongevallen hierdoor verbeterd kan worden. Als het systeem werkt, is het in potentie erg waardevol. De eerste paar minuten na een ongeval zijn immers cruciaal. Hoe meer details er kunnen verzameld worden, hoe beter de hulpverlening kan reageren.

De gegevens van de crash worden na afloop vergeleken met de ware aard van de verwondingen, zodat steeds betere analyses mogelijk worden. Wanneer het systeem wordt ingevoerd, is niet bekendgemaakt.

ongevalsanalyse Hyundai
Hyundai ongevalsanalyse Hyundai



4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Patrick Bourgeois

    Ik heb ook een frontaal ongeval gehad. Nek gebroken, kaak en oogkas verbrijzeld, 12 ribben gebroken, bekken gebroken, 9 breuken linkervoet en een breuk rechtervoet. Ik werk, leeg maar heb dagelijks pijn bij het opstaan tot ik weer ga slapen

  • Joeri Damman

    Kris Verbeek, een motorblok kan onmogelijk 100 meter verder liggen.

  • Patrick De Meyer

    Goe gereden Kris

  • Kris Verbeek

    Totale B.S. Ik heb ooit een frontale botsing overleefd tegen hoge snelheid. Ik ben nog zelf uit de auto gestapt. Gelukkig had ik geen passagier bij, want die was doorboord geweest door de uitlaat van de aanrijdende auto. Mijn motorblok lag 100m verder.