Hybride, plug-in hybride en mild hybride: wat is het verschil?
HLN DriveWie naar een nieuwe auto zoekt met een ecologische motor, wordt om de oren geslagen met allerlei termen: naast volledig elektrische wagens kan je immers ook kiezen voor een hybride. Maar wat is het verschil tussen een gewone hybride en een plug-in hybride? En wat met die derde soort, die recent opgang maakt: de milde hybride. HLN Drive zocht het uit.
Delen per e-mail
Hybride wagens
Een hybride wagen, zoals de Huyndai Kona Hybride, de Honda Jazz of de Ford Mondeo om maar enkele voorbeelden op te sommen, beschikt over twee motoren. Een verbrandingsmotor en een elektromotor die zijn energie haalt uit een batterij die zelf wordt opgeladen door recuperatie van bijvoorbeeld remenergie. De wagen kan zowel elektrisch (al is dat vaak beperkt tot enkele kilometers) als op zijn verbrandingsmotor rijden, of een mix van beide motoren. Hierdoor gaat het brandstofverbruik naar beneden.
Wordt jouw volgende wagen een hybride? Bekijk hier alle hybrides in de showroom van HLN Drive.
Plug-in hybride auto’s
Later kwamen wagens met een grotere batterij, die dan ook langere afstanden volledig elektrisch konden rijden, maar opgeladen dienden te worden via het stopcontact of een laadpaal. Enkel via de warmte van je motor of de verloren remenergie genereer je immers niet genoeg elektriciteit om hun potentieel maximaal te kunnen benutten. Dit zijn de zogenaamde plug-in hybrides of PHEV’s, zoals bijvoorbeeld de Mercedes B-klasse, de MG EHS of de Volvo XC40. Hun – zeker op papier – lage CO2-uitstoot maakt hen interessant als bedrijfswagen vanwege de gunstige fiscaliteit, maar ook voor de merken. Zij hebben immers zware CO2-targets te halen en zien in hybrides, en dan vooral de plug-ins, de ideale manier om hun gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te halen. Net daarom zijn de plug-in hybrides zo populair bij veel constructeurs … en maken ze er zo veel reclame voor.
Een plug-in hybride claimt het beste van twee werelden te combineren: met een volle batterij leg je 30 tot (theoretisch althans) 100 km af, genoeg voor de dagelijkse pendeltochten. Voor een lange verplaatsing kan je dan weer terugvallen op de verbrandingsmotor. Een combinatie die enkel werkt wanneer je je wagen voldoende oplaadt. Anders is de lege batterij vooral extra gewicht en meer gewicht betekent meer verbruik.
Lijkt zo’n plug-in hybride meer iets voor jou? Bekijk hier alle plug-in hybrides op HLN Drive.
Mild Hybride automodellen
Nu zien we weer een nieuwe ondersoort in het ras der hybriden: de mild hybride, oftewel de MHEV. Merken, zoals Volvo met de XC60 (die ook als plug-in hybride bestaat), voorzien hun modellen steeds vaker van een dergelijke aandrijflijn. De redenering daarachter is duidelijk. Een milde hybride weegt minder zwaar dan een plug-inhybride of volwaardige hybride en heeft een goedkopere catalogusprijs, waardoor je een breder publiek kan aanspreken.
Het verschil met een plug-in hybride is duidelijk: je kan een MHEV niet opladen via een stopcontact en een PHEV uiteraard wel. Maar wat is het verschil tussen een “milde” hybride en een “volwaardig” exemplaar? Een mild hybride heeft een kleinere batterij, maar daar zit het verschil eigenlijk niet.
De naam “mild hybrid” verklaart eigenlijk al veel: het gaat om een soort mini- of microhybride. In de praktijk neemt een kleine elektromotor de rol over van de alternator en de startmotor. De elektromotor haalt op zijn beurt voeding uit een kleine batterij, die wordt bijgeladen bij het uitbollen of remmen. De elektromotor werkt dan als generator. Je hoeft de batterij dus niet zelf op te laden.
Het grote verschil is echter dat de elektromotor niet voldoende kracht bezit om de wagen zelfstandig voort te bewegen, iets wat een volwaardige hybride – al is het maar voor enkele kilometers – wel kan. De MHEV geeft eerder een “duwtje in de rug” bij het vertrekken aan bijvoorbeeld een verkeerslicht of bij het accelereren en schakelt de verbrandingsmotor vroeger uit wanneer u afremt. Het geheel werkt dus als een soort uitgebreid start/stopsysteem dat de verbrandingsmotor ontlast en dus voor een lager verbruik zorgt. Bovendien rijdt de wagen ook soepeler.
Weet jij welke wagen bij jou past? Doe hier de autotest op HLN Drive en ontdek jouw persoonlijke selectie wagens uit de showroom
Lees ook op hlndrive.be:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Drive Deze auto’s hebben tweedehands de hoogste waarde
Een nieuwe wagen uitkiezen, doe je aan de hand van heel wat parameters. Eentje die af en toe vergeten wordt: de restwaarde van je auto, het bedrag dat je wagen zal opleveren als je hem op de tweedehandsmarkt verkoopt. Maar welke tweedehands auto’s hebben de hoogste restwaarde. HLN Drive zocht het voor je uit. -
Sparen Starten met beleggen: zo vindt u goede beleggingsfondsen
Steeds meer beleggers stoppen een deel van hun spaarcenten in beleggingsfondsen. Maar wat als u (nog) niets van de beurs kent? Hoe vindt u de weg naar het juiste beleggingsfonds? Spaargids.be legt uit hoe u veilig kan starten. -
Structurele files namen in 2020 met meer dan 60 procent af
De coronamaatregelen hebben er dit jaar toe geleid dat de structurele files met meer dan 60 procent zijn afgenomen ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit een rapport van mobiliteitsbedrijf Be-Mobile. De uitzonderlijke files vielen zelfs nagenoeg helemaal weg na de start van de eerste lockdown in maart. -
-
HLN Drive Dit zijn de meest en minst betrouwbare elektrische auto’s
Elektrische wagens hebben soms nog een slechte naam. Werkt die nieuwe technologie wel zo goed? En wat met het onderhoud? Wat blijkt nu, volgens de Britse autowebsite WhatCar? is die koudwatervrees volledig overbodig. Na een onderzoek bij 13.000 auto’s stelden zij een top 7 samen waarbij de laatste … nog altijd 85% scoort. HLN Drive zet ze voor jou op een rij. -
Sparen Na de tariefverhogingen bij sommige banken: hoe gemakkelijk is het om over te stappen?
KBC kondigde begin deze maand al aan dat ze een aantal van haar tarieven fors optrekt. Ook bij andere banken zijn er belangrijke wijzigingen. Maar wat als u daar als klant niet mee akkoord gaat? Kan u dan gemakkelijk overstappen en is daar ook een kostprijs aan verbonden? Spaargids.be belicht de werking van de (gratis) bankoverstapdienst. -
"Deze elektrische auto had nooit goedgekeurd mogen worden voor Europa”
De ADAC, de Duitse evenknie van Touring, heeft de goedkope elektrische auto Suda SA01 getest. De lijst van mankementen aan de nauwelijks meer dan 10.000 euro kostende Chinese auto is lang en de club stelt zelfs dat de auto niet goedgekeurd had mogen worden voor het Europese wegennet. -
Aandeelhouders keuren megafusie van Peugeot-Citroën met Fiat Chrysler goed: ‘Stellantis’ wordt vierde grootste autoconstructeur ter wereld
De aandeelhouders van de Franse autobouwer PSA (Peugeot, Citroën en Opel) hebben maandag nagenoeg unaniem de megafusie met het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler Automobiles (FCA) goedgekeurd. Later op de dag deden de aandeelhouders van FCA hetzelfde. Het fusiebedrijf, Stellantis, wordt de op drie na grootste autoconstructeur wereldwijd.