Hummer keert straks mogelijk terug in een elektrische versie

De Hummer, 2 meter hoog en 4.000 kilogram zwaar, verbruikte tot meer dan 20 liter per 100 kilometer.
AFP De Hummer, 2 meter hoog en 4.000 kilogram zwaar, verbruikte tot meer dan 20 liter per 100 kilometer.
Kent u de Hummer nog? Die benzineslurpende terreinwagen groeide uit tot hét symbool van energieverspilling. In 2010 werd het ‘monster’ dan ook doodverklaard, niemand wilde hem nog. Maar de ‘king of the road’ maakt mogelijk een comeback... als elektrische wagen.

De knoop is nog niet doorgehakt, maar in een gesprek met Bloomberg liet Mark Reuss, baas van General Motors (GM), doorschemeren dat het bedrijf erover denkt om het ter ziele gegaan merk te herlanceren. “Het is een van de opties die we onderzoeken in de race naar de nieuwe generatie elektrische auto’s”, aldus Reuss.

Het zou alleszins een antwoord bieden op de groeiende vraag in de VS naar SUV’s waar je ook off-road mee weg kan. Maar om het benzineverslindende imago van de eerste Hummer-generatie te vermijden, zou zo’n auto volledig elektrisch moeten zijn, denken ze bij GM. CEO Mary Barra gaf eerder al aan dat ze de toekomst General Motors “volledig elektrisch” ziet. 

De militaire Humvee werd door de Amerikanen gebruikt tijdens de Golfoorlog in Irak.
EPA De militaire Humvee werd door de Amerikanen gebruikt tijdens de Golfoorlog in Irak.

De Hummer ontstond in de jaren ‘90 als een afgeleide van de militaire Humvee. Dat voertuig werd door de Amerikanen gebruikt tijdens de Eerste Golfoorlog in Irak. Omdat de buitenproportionele 4x4 tot de verbeelding sprak, wilden ook veel particulieren er een kopen.

Arnold Schwarzenegger had acht Hummers. Twee ervan liet hij ombouwen tot milieuvriendelijke modellen.
EPA Arnold Schwarzenegger had acht Hummers. Twee ervan liet hij ombouwen tot milieuvriendelijke modellen.

Het allereerste model voor civiel gebruik werd in 1992 in gebruik genomen door acteur Arnold Schwarzenegger, die later gouverneur van Californië werd. De auto werd een grote hit in de VS, mede dankzij de vele celebrities die ermee reden.  Onder meer ‘bad boys’ uit de sportwereld als André Agassi, Dennis Rodman of Mike Tyson, gingen ermee pronken en de halve tank groeide uit tot een symbool voor succes en mannelijkheid.

De Amerikaanse basketter LeBron James poseert bij een van zijn Hummers.
AP De Amerikaanse basketter LeBron James poseert bij een van zijn Hummers.

Op zijn hoogtepunt, in 2006, werden van de wagen 71.500 exemplaren verkocht. Een Hummer kostte minstens 100.000 euro en verbruikte tot meer dan 20 liter benzine per 100 kilometer. 

Na 2006 stortte de verkoop geleidelijk aan in elkaar. De wagen paste niet meer in een milieuvriendelijker tijdperk en groeide uit tot symbool voor energieverkwisting. Het merk verdween in 2010.




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Wilfried Vanden Berg

    Ze komen allemaal naar hier in Rusland. In de stad of de normale wegen , een zuipschuit van jewelste . Maar landelijk totaal niks waard . Te zwaar, te log en verbruikt schandelijk veel . En door zijn te groot gewicht in het regen seizoen zit hij meer vast dan dat hij rijd. Neen, totaal niet geschikt voor het veldwerk . Daar is er maar 1 goed in, en dat is de Defender . Een werkpaard en ongelooflijk sterk . Veel beter dan die logge Hummer .

  • Nico Dakman

    Mensen vergeten hier blijkbaar dat er al bussen zijn die elektrisch rijden, maar als je offroad gaat zie je natuurlijk geen laadpalen staan:-)

  • George Baaths

    Gaat het leger binnenkort ook Electric rijden? Of is er dan gewoon weg discriminatie wij wel u niet wij mogen alles jij niets enkel betalen en betalen

  • Jan Rodrigus

    zo'n hummer weegt al snel 2.5 ton in de fossiel aangedreven versie, wat zou ie dan wegen met batterij pack :) ? hopelijk niet over de 3.5 ton, of je moet je nog verplicht aan de rij en rusttijden houden

  • Gerd Peeters

    Ja natuurlijk, zal wel zijn, zo'n grote zware auto electrisch, leven die ontwerpers nog met hun voeten op aarde?