Hogere belasting zorgt voor run op elektrische auto's in Nederland

Het aantal elektrische wagens in Nederland is het voorbije jaar verdubbeld.
ANP Het aantal elektrische wagens in Nederland is het voorbije jaar verdubbeld.
Zakelijke elektrische auto's worden volgend jaar fiscaal gezien duurder in Nederland en dat zorgt voor een run op elektrische auto's in het land, meldt brancheorganisatie BOVAG. In de eerste drie weken van december was ongeveer de helft van alle verkochte nieuwe auto's volledig elektrisch aangedreven.

Voor heel 2019 verwacht BOVAG (Bond van Automobielhandelaren en Garagehouders) dat er ruim meer dan 50.000 nieuwe elektrische auto's worden geregistreerd, waarmee het aantal elektrische auto's in Nederland in een jaar tijd is verdubbeld.

Per 1 januari gaat de fiscale bijtelling van 4 procent naar 8 procent, van toepassing op de eerste 45.000 euro van de catalogusprijs van een elektrische auto. Boven dat bedrag is het tarief 22 procent, net zoals bij zakelijke auto's op fossiele brandstoffen. Tot 1 januari geldt voor de elektrische auto echter nog een tarief van 4 procent over de eerste 50.000 euro.

Verdubbeld

BOVAG schat dat de totale autoverkopen dit jaar uitkomen op 430.000 tot 440.000 stuks. Dat betekent dat van alle nieuw aangeschafte auto's dit jaar zo'n 12 procent een elektrische is. Hiermee is het aantal stekkerauto's in een jaar tijd verdubbeld tot ongeveer 100.000 stuks. Rond de jaarwisseling rijden er daarmee meer elektrische auto's rond dan plug-in hybrides. Voor 2020 verwacht BOVAG opnieuw dat er zo'n 40 à 50.0000 nieuwe elektrische auto's bijkomen op de Nederlandse wegen.

Tesla

Met name elektrische auto's van Tesla zijn zeer populair. Van de 50.000 elektrische wagens in 2019 is het Amerikaanse merk waarschijnlijk goed voor 30.000 daarvan.




17 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Geert Tamsyn

    Een EV is altijd milieuvriendelijker dan een brandstofwagen, alle studies tonen dat aan. Met hernieuwbare elektriciteit al na 30.000 km. (bron: ADAC). Over die 27 jaar is nergens iets te vinden, hoogstpersoonlijk verzinsel, zeker?

  • Theo Schuermans

    Ga met zo'n ding op verlof, je rijdt misschien 200 km ver en je kan al acht uur gaan opladen, tof hé?

  • Hendrik Patyn

    Mr Denil, ze zouden ons wat wijsmaken die mensen van de elektrische hype, alhoewel Mr Vanderperren is misschien een nachtarbeider. 20000 meer + de prijs van de zonnepanelen. Maar het klopt na 27 jaar is een Tesla milieuvriendelijker, zonder de vervangbatterijen mee te rekenen, pfff..

  • james vroman

    na 2024 mogen jullie ook overschakelen of te voet gaan ook milieuvriendelijk .

  • Gino Denil

    Speciale zonnepanelen. Die 's nachts en dan ook nog in de winter je auto opladen, jorie Vanderperren. Als zo een EV 20.000 € meer kost - eigenlijk is het meer - dan kan je voor dat verschil in prijs al 200.000 km benzine verrijden. Gerekend aan een verbruik van 7 liter per 100 km.