Hoe China het opvallende uiterlijk van de nieuwe BMW 7 bepaalde

BMW
De ingrijpend vernieuwde BMW 7 Serie heeft een gigantische, bijna karikaturale, rechtopstaande grille. Op uitdrukkelijk verzoek van de Chinese clientèle. Want wie betaalt, bepaalt.

Veertig procent groeide de grille van de nieuwe BMW 7 Serie in omvang. Iedere keer als je 'm op een foto ziet, denk je even dat het gaat om Photoshop. De designers in München hebben zelfs het BMW-logo op de motorkap moeten vergroten om te voorkomen dat de verhoudingen niet meer kloppen.

BMW

Op internet zijn de grappen niet van de lucht. Foto's tonen een voorkant die compleet bestaat uit een radiator, er wordt verwezen naar barbecue-grilles, et cetera. Maar aangezien 40 procent van de 7 Series naar China gaat, vonden ze bij BMW geheel terecht dat de klanten aldaar wel wat in de pap te brokken hebben. En dus moet de rest van de wereld het er maar mee doen. 

Is dat erg? Niet direct. Want je kunt alles van de 7 Serie zeggen, maar onopvallend is hij niet. En dat was tot voor kort wel het probleem. De auto was tijdloos, ingetogen, maar ook wat saai. Bovendien: waar dit tot voor kort het absolute vlaggenschip was van BMW, is het aanbod van topmodellen anno 2019 flink gestegen. Wie de 7 Serie niet mooi vindt, kan namelijk ook kiezen voor de exuberante M850i in coupé- en cabrioletvorm. En wie behoefte heeft aan ruimte, wordt meer dan uitstekend bediend met de reusachtige X7. Die heeft ook een enorme grille, maar daar past de reusachtige eiersnijder gevoelsmatig net iets beter.

BMW

Langer

Voor de testritten van de nieuwe 7 stonden er uitsluitend verlengde uitvoeringen (+ 14 centimeter) klaar. Nog een knieval voor de Chinese markt, omdat iedereen daar de indruk wil wekken dat hij of zij wordt gereden, in plaats van zelf achter het stuur te kruipen. Het is een kwestie van status, en de Europese autofabrikanten luisteren maar al te graag. 

Er zijn al meer dan tien modellen van verschillende aanbieders die speciaal voor China werden verlengd, waaronder een BMW 3 Serie.

De achterwielbesturing geeft je wel het gevoel met een stuk kortere auto op pad te zijn. Wie wil, kan zelfs uitermate sportief rijden met de kolos. De motor doet het geweldig en de besturing is ook ‘des BMW’s’: lekker direct en met veel gevoel. Dé plek is echter de stoel rechts achterin. Je zit daar als een vorst, met uitzicht op grote touchscreens en een stoel die onderuit kan.

BMW

Waar de grille groeide, werden de koplampen met laserlicht-technologie juist kleiner en ook ging het mes in de voorbumper. De achterlichten werden 3,5 cm slanker en verbonden met een doorlopende, 6 millimeter dunne LED-strook plus een chroomstrip, in navolging van auto's als de Audi A8 en de Porsche Panamera. De uitlaatpijpen bevinden zich voortaan in de achterbumper.

BMW

Gebarenbediening

Achter het stuur zit je uitstekend. Er is ruimte genoeg en de vele techniek aan boord zorgt weliswaar niet helemaal voor een direct intuïtieve bediening, maar dat is een kwestie van wennen. Er is bovendien een virtuele assistent die je activeert door ‘Hey BMW’ te zeggen en die via spraakbediening veel taken kan overnemen.

Ook handig: gebarenbediening. Maak bijvoorbeeld voor de multimedia-installatie een gebaar met je duim naar rechts en het volgende muzieknummer begint. 

BMW

Rijhulp

De 7 Serie is voortaan voorzien van een bij de bekerhouder gesitueerde inductielader voor de telefoon en het aantal rijhulpassistenten is schier oneindig. De parkeerassistent bevat tegenwoordig ook een functie die Reversing Assistant heet. Daarmee kun je 50 meter achteruit rijden langs exact dezelfde lijn die je vooruit reed. Handig als je per ongeluk in een smalle donkere straat, of doodlopend geitenpad in de bergen bent beland en niet kunt keren.

BMW

Wanneer je zelf rijdt, kan dat lekker sportief, maar als je je laat rijden, is ook uiterst comfortabel reizen mogelijk. Dat komt door de adaptieve, elektronisch gestuurde schokdempers en de luchtvering met automatische niveauregeling. De automaat doet zijn werk voorbeeldig en kan ook handmatig worden bediend met flippers achter het stuur. De 7 Serie is voorzien van akoestisch glas en meer isolatiemateriaal in onder meer de B-stijl en de wielkasten voor meer stilte aan boord. En dus is dit een soort business class op wielen. 

Qua motoren kan gekozen worden uit drie uitvoeringen: de M760Li xDrive met V12, de 750i xDrive met 530 pk sterke V8 en de plug-in hybride 745e met zes-in-lijn-benzinemotor en elektromotor. Het elektrische bereik van deze PHEV-variant bedraagt nu tussen de 50 en 58 kilometer. De 750i en 745e zijn ook met verlengde wielbasis leverbaar. De M760Li heeft standaard de langere wielbasis. Later volgen nog drie dieselmotoren met vermogens variërend tussen de 265 en 400 pk. De prijzen beginnen bij 110.995 euro voor de plug-in hybride.

BMW
BMW



12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Robert DE REU

    Smaken verschillen uiteraard, maar geef mij maar een Mercedes Sklasse.

  • Jens Mariën

    Met alle Chinezen maar niet met den deze... ze mogen hun smoel houden

  • patrick morel

    Ik dacht dat het de bedoeling was om door een muur te kunnen rijden.

  • piet devlieger

    Zo maakt men van een mooie klassewagen een bling-blling-gedrocht. Maar die wordt dan ook verkocht, er is voor velen in dit segment maar enkel BMW en Mercedes die in aanmerking komen. Voor nog een duwtje meer moet je dan in de richting van Bentley en dergelijke kijken. Status is een gevoelig thema.. Zo zei me een bedrijfsleider eens : 'een Rolex draag je om golf te gaan spelen of te gaan jagen, om te gaan werken een Patek Philippe of iets anders dat tenminste niveau heeft.'

  • Jef Smit

    Paul de mol hoe is het met je Dacia? Deze 7 ziet er tenminste karaktervol uit en niet saai en zakelijk als de vorige 7 modellen