Hier is hij dan, de elektrische Mini

Het Britse automerk Mini heeft zijn eerste volledig elektrische model voorgesteld.
Mini Het Britse automerk Mini heeft zijn eerste volledig elektrische model voorgesteld.
Ruim 60 jaar nadat de allereerste Mini op de weg verscheen, wordt hij elektrisch. Vandaag is de volledig elektrische Mini voor de ogen van de wereldpers onthuld. Met een volledig opgeladen batterijenpakket kan hij 232 kilometer ver komen. 

De Mini Electric wordt gebouwd in de fabriek in Cowley, in de buurt van Oxford, en zal vanaf de lente van volgend jaar in het straatbeeld te zien zijn. Hij zal zo’n 24.400 pond (ongeveer 27.200 euro) kosten. De productie start eind dit jaar, de eerste leveringen zijn voorzien vanaf maart 2020. “Elektrische wagens zijn een sleutelelement voor onze toekomst”, luidt het bij de dochter van BMW. 

Zwaarder

Met zijn gewicht van 1.365 kg is het elektrische model 145 kg zwaarder dan de Mini Cooper S driedeurs. De batterijen zijn in de bodem van de auto geplaatst, waardoor de bagageruimte van het oorspronkelijke driedeursmodel behouden blijft. De positionering van de batterijen in de bodem leidt ertoe dat de carrosserie 1,8 cm hoger is en dat het zwaartepunt 3 cm lager ligt dan bij een Mini Cooper S. De fabrikant spreekt van een optimale gewichtsverdeling en belooft een uitdagend weggedrag in bochten. 

Mini Electric.
Mini Mini Electric.

One-pedal driving

Met zijn 184 pk sterke elektromotor trekt de Mini Electric in 7,3 seconden op vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 150 km/uur. Omdat de volledige motorkracht al meteen bij het aantippen van het gaspedaal beschikbaar is, werd voor de elektrische Mini een nieuw antislipsysteem ontwikkeld.

One-pedal driving’ is mogelijk: het rempedaal hoeft dan eigenlijk niet meer aangeraakt te worden, want de auto remt vanzelf af zodra je het gaspedaal loslaat. De zogenoemde recuperatie (energie winnen uit de remkracht) kan op twee niveaus worden ingesteld. 

Mini Electric.
Mini Mini Electric.

3,5 uur opladen

De auto kan worden opgeladen aan het stopcontact thuis, via een zogenoemde wallbox, of bij een openbare laadpaal.  Met een maximale laadcapaciteit van 11 kW kan de Mini Electric in 2,5 uur tot 80 procent worden opgeladen en in 3,5 uur tot 100 procent. 

Snelladen met gelijkstroom is mogelijk. Een zogenoemde driefasen-kabel voor sneller laden is als optie verkrijgbaar. Bij een snellader kan de auto met een maximale laadcapaciteit van 50 kW in 35 minuten tot 80 procent worden opgeladen.

Mini Electric.
Mini Mini Electric.

Speciale app

De standaarduitrusting van de Mini Electric bevat led-koplampen, automatische airco in twee zones, verwarming met warmtepomptechnologie, bijverwarming, een elektrische parkeerrem, navigatie en online diensten. 

Ook een speciale app hoort erbij. Die toont statistieken over het stroomverbruik van de auto of een kaart met openbare laadpunten in de buurt. Verder kunnen met de app op afstand het knipperen van de koplampen, de claxon, ventilatie, portiervergrendeling én de binnentemperatuur worden bediend. 

Mini Electric.
Mini Mini Electric.
Mini Electric.
Mini Mini Electric.
Mini Electric.
Mini Mini Electric.
AFP
AFP
AFP
AFP



42 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • PAUL VERSPEELT

    " Mercedes-Benz belooft onder meer een snelle marktintroductie van een compleet nieuw ontwikkelde dieselmotorenfamilie. De ontwikkeling van de meeste nieuwe dieselmotoren is al afgerond. Mercedes-Benz heeft in totaal zo’n drie miljard euro gepompt in de ontwikkeling van de nieuwe dieselmotorenfamilie.". Die ook al ! Tamsyn ????

  • PAUL VERSPEELT

    Nog eentje uit Japan : "Mazda gelooft heilig in de zelfontbrander. De Japanse autofabrikant komt volgend jaar zelfs met een hele nieuwe lijn dieselmotoren. " Maar natuurlijk zal Tamsyn het weer beter menen te weten , dan alle toplui van BMW , VW en Mazda samen. Trouwens , meneer Tamsyn ,de "voorbijgestreefde" informatie dateert van 29 juni 2019 , 18 dagen oud dus.

  • Geert Tamsyn

    Ah ja, natuurlijk, uwe Klaus Frohlich, zeker, inmiddels al achterhaald door de versnelling van het BMW elektrificatieprogramma. Ook gelezen dat BMW mikt op 30% EV tegen 2025? En nu heeft de nieuwe EU Commissievoorzitter zich laten verkiezen op basis van haar “green deal”, zal het nog sneller moeten.

  • PAUL VERSPEELT

    "Volkswagen wil dus blijven inzetten op Diesel. “Diesel zal in de niet zo verre toekomst een wedergeboorte kennen, omdat mensen die met dieselwagens gereden hebben, zich zullen realiseren dat het een zeer comfortabel concept was”, zegt CEO Matthias Müller ". Niet alleen bij BMW dus.

  • Geert Tamsyn

    Neen, uw informatie is voorbijgestreefd, BMW kondigde recent aan het roer om te gooien en de elektrificatie te versnellen. En nu hebben we ook nog een EU Commissievoorzitter die zich laat verkiezen met een “green deal”, dus dat belooft voor de golfkarretjes.