Ga naar de mobiele website
^ Top

Het iconische Volkswagenbusje krijgt een complete make-over (en wordt elektrisch)

Het oude busje van Volkswagen kwam in 1950 in de Verenigde Staten op de markt, maar werd pas een icoon tijdens en na het Woodstockfestival in 1969. De Transporter werd toen gebombardeerd tot hippiebusje.
Volkswagen Het oude busje van Volkswagen kwam in 1950 in de Verenigde Staten op de markt, maar werd pas een icoon tijdens en na het Woodstockfestival in 1969. De Transporter werd toen gebombardeerd tot hippiebusje.
Volkswagen brengt haar bekende hippiebusje opnieuw op de markt. De ID Buzz krijgt niet alleen een nieuwe look, maar wordt ook volledig elektrisch. "Dit moet een bestseller worden", klinkt het bij VW, dat opnieuw klanten hoopt te scoren na het sjoemelsoftwareverhaal. De nieuwe T1 wordt vanaf 2022 verkocht in de Verenigde Staten, China en Europa.

Alles komt terug. Zo ook het hippiebusje van Volkswagen. In de sixties in de armen gesloten door de hippiegemeenschap, vandaag een gegeerd vervoersmiddel voor wie de wereld rondtrekt en daar uitvoerig wil over berichten op sociale media, zoals Instagram - want wat is zo'n busje een 'like-machine'. Goed een halve eeuw na datum is de oude Volkswagen Transporter dus zó populair - zelfs als foodtruck, tent en bouwpakket van Lego - dat de directie haar komst vandaag officieel bevestigt: "Het hippiebusje komt terug in 2020, maar wel als volledig elektrisch voertuig." 

De Duitse autobouwer werkt momenteel aan een nieuwe lijn e-voertuigen. Vorig jaar al werd de ID Hatchback voorgesteld in Parijs. Een prototype van het iconische VW-busje werd begin januari gepresenteerd op de Detroit Motor Show in de VS. Daar werd toen aangekondigd dat het zeker tot 2025 zou duren vooraleer het voertuig bij de dealers zou staan. De autofabrikant spreekt nu van een revolutie, want wil binnen goed negen jaar liefst dertig elektrische modellen op de markt.

De deadline is nu dus vervroegd, "omdat het busje zo goed onthaald werd en de vraag zo groot is". Herman Driess, voorzitter van het directiecomité: "Na de presentaties kregen we enorm veel brieven van klanten. Zij vroegen ons allemaal om de hippiebus in productie te nemen." (lees hieronder verder)

Volkswagen


In de vloer

Zo geschiedt dus. Volgens Driess wordt "de ID Buzz de mooiste en meest spectaculaire elektrische auto van de hele wereld". Met een accu die groter is dan die van de grootste Tesla nu. Zo zal het busje, met één oplaadbeurt, in één ruk meer dan 400 kilometer kunnen rijden. En het krijgt een accu die weggewerkt is in de vloer, waardoor het interieur een pak ruimer wordt. "Het busje ziet er erg compact uit aan de buitenkant, maar heeft het interieur van een ruime SUV", vertelt Diess daarover. Binnenin is er plaats voor acht personen. En net als vroeger kan je er ook mee gaan kamperen: twee compartimenten kunnen volgestouwd met bagage.

Aan de buitenkant blijft Volkswagen vasthouden aan haar oude ontwerp. Twee kleuren sieren de voorzijde van de nieuwe microbus, maar een vloeiende lijn die doorloopt tot aan de achterkant, maakt het geheel wat frisser. Vooraan in het midden pronkt nog steeds het logo van de autofabrikant. Naast de gewone standlichten krijgt het hippiebusje ook zeshoekige ledlampen en een nieuw formaat wielen (22 inch). Het studiemodel is 4,9 meter lang, 1,9 meter breed en 1,9 meter hoog. (lees hieronder verder)

Het dashboard en touchscreenstuur.
Volkswagen Het dashboard en touchscreenstuur.

Twee varianten

Omdat de autobouwer met z'n tijd mee moet, komen er natuurlijk ook moderne snufjes in zoals een touchscreenstuur dat in het dashboard klapt wanneer je als bestuurder de zelfrijdende stand inschakelt. En wil je even praten met vrienden die achter jou zitten? Alle stoelen kunnen draaien en kunnen worden weggehaald.

En net als in de jaren 50 en 60 produceert Volkswagen nu ook twee varianten: eentje als gewone wagen en eentje als bestelbusje. "Ideaal om pakketjes te leveren in binnensteden bijvoorbeeld." Over hoeveel het busje moet kosten, is nog niets bekendgemaakt.

Binnenin is er ruimte voor acht personen. Alle stoelen kunnen 180 graden worden gedraaid en weggehaald.
Volkswagen Binnenin is er ruimte voor acht personen. Alle stoelen kunnen 180 graden worden gedraaid en weggehaald.
Het 'nieuwe' busje rookt niet langer, maar is volledig elektrisch.
Volkswagen Het 'nieuwe' busje rookt niet langer, maar is volledig elektrisch.
Aan de buitenkant werd niet veel geraakt. Alleen oogt het ontwerp een pak frisser.
Volkswagen Aan de buitenkant werd niet veel geraakt. Alleen oogt het ontwerp een pak frisser.
Het busje krijgt twee compartimenten die volgestouwd kunnen worden met bagage.
Volkswagen Het busje krijgt twee compartimenten die volgestouwd kunnen worden met bagage.



32 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Bob(Robert) Bruyland

    Het is een model op zich en vergelijken met de vorige is gewoon onmogelijk,ze hadden beter het oude model identiek nagemaakt en het was een schot in de roos.

  • Jurgen Van Den Bergh

    Ze hadden inderdaad die iconische voor en achterkant moeten behouden, of toch zeer dicht in de buurt komen. Dat is niet gelukt. Maar bij VW zijn de ontwerpers niet meteen de meest creatieve. Dat zie je aan al hun andere modellen.

  • Inge Van Gurp

    Jammer dat het busje totaal niets uitstraalt van vroeger.... voor mij een flop

  • Paul Van Oosterwijck

    Alleen elektrisch ? mijn gedacht niet de juiste keuze ...

  • Gert vaes

    Top. Ik begin al te sparen. Doemdenkers over elektrische wagens moeten zich beter informeren. Op reis ? Geen probleem, men wordt verplicht om minstens een half uur pauze te pakken om de 400 a 500 km om te laden. Is dat ZO erg. Ik denk veiliger toch??

Meld een bug