Een elektrische Volkswagen ID.3 wordt opgeladen aan een laadpaal in de Duitse stad Dresden.
Volledig scherm
Een elektrische Volkswagen ID.3 wordt opgeladen aan een laadpaal in de Duitse stad Dresden. © AFP

Het duurt niet lang meer voor elektrische auto's goedkoper zijn dan benzine- en dieselmodellen

Elektrische voertuigen zijn vanaf 2027 goedkoper dan benzineauto’s, zo staat in een nieuw rapport. Dat komt doordat de batterijkosten dalen en de vraag stijgt.

100 reacties

  • Anne Onsia

    3 weken geleden
    @Kurt Misotten: er is maar één probleempje met jouw vergelijking: zelfstandigen kopen die auto voor hun WERK, en BETALEN persoonlijk (een weinig) voor hun privé-kilometers die ze afleggen met die werk-auto. Jij mag als privépersoon ook alles wat je voor je werk koopt aftrekken van jouw belastingen hoor, dat is niet anders! Maar het is de moeite niet, want het is te weinig, want er wordt al automatisch zo'n 5000€ afgetrokken van jouw belastingen voor werk-onkosten, en die vallen dan weg.
  • Geert Tamsyn

    1 maand geleden
    Marcus Vadis, en toch haalt de auto met die verbeterde wasmachinemotor makkelijk een rendement van 70% en meer, terwijl de "hoogtechnologische" benzine- of dieselauto, na een ontwikkelingsperiode van 125 jaar, nog altijd geen 25% haalt. Ik zie niet in wat daar hoogtechnologisch aan is, de helft van de onderdelen zit erin om de problemen veroorzaakt door de andere helft te verhelpen.
  • Marcus Vadis

    1 maand geleden
    Waarom kost een auto met een verbeterde wasmachinemotor nu zo veel meer dan een auto met een hoogtechnologische benzine of dieselmotor? Door die stomme en extra zware batterijen waar de helft al nodig is om het eigen gewicht te verplaatsen.
  • Johan Vancaneghem

    1 maand geleden
    Ik woon in een appartement, kan die elektrische wagens dus niet opladen. Tenzij ze laadpalen voorzien met een slotje op liefst, want eender welke voorbijganger kan die stekker uit het stopcontact halen.
  • Gino Denil

    1 maand geleden
    Zo een elektrische wagen weegt 700 kg meer dan een benzine versie. En heeft dus een pak energie nodig om dat extra gewicht vooruit te krijgen. Een groot deel van de geproduceerde energie blijft niet groene energie. Als je daar rekening mee houdt - en met het probleem van de productie en recyclage van batterijen - is het betwijfelbaar of dat een milieuvriendelijke oplossing is. En dan nog zo wat een half miljoen laadpalen en leidingen aanleggen in dit land.