Hackers doen Tesla in zone 55 uit zichzelf versnellen naar 135 km/uur

Tesla Model X.
AP Tesla Model X.
De elektrische auto lijkt op dit moment dé wagen van de toekomst. De bekendste telg in de familie is nog altijd Tesla, het merk dat ook volop inzet op automatische rijsystemen. Een onderzoeksteam van beveiligingsbedrijf McAfee wou die weleens uittesten. Ze slaagden erin een Tesla Model X en een Tesla Model S om de tuin te leiden en uit zichzelf de snelheid te laten toenemen met 80 km/uur.

Niet alles loopt altijd zoals verwacht - denk maar aan de gebroken onbreekbare ruiten van de Tesla Cybertruck -, maar Tesla kan toch een mooi veiligheidspalmares voorleggen. Het bedrijf loofde zelfs een half miljoen dollar uit aan wie op het aanstaande Pwn2Own-event erin slaagt de verscheidene beveiligingslagen van de Tesla Model 3 te omzeilen en de wagen volledig te hacken.

Een kleine wijziging aan het snelheidsbord met plakband verschalkt de camera's van twee geteste Tesla's.
McAfee Een kleine wijziging aan het snelheidsbord met plakband verschalkt de camera's van twee geteste Tesla's.

Cameraoog misleiden

Toch een kleine verrassing dan dat hackers van McAfee, het bekende Amerikaanse bedrijf gespecialiseerd in beveiligingssoftware, na anderhalf jaar onderzoek niet één, maar twee Tesla’s en hun automatische snelheidsdetectoren konden verschalken. De twee slachtoffers waren een Model S en een Model X, allebei uit 2016 en voorzien van het hardware pack 1. Maar de twee uitgeteste wagens werden niet gehackt. De experts fopten het cameraoog van de Tesla’s, de Mobileye EyeQ 3. Het camerasysteem van Mobileye is geïnstalleerd in meer dan 40 miljoen auto’s. Dat begeleidt de bestuurder bij het zelfstandig rijden van de auto en moet onder meer botsingen vermijden. De focus ligt op verkeersveiligheid. Let wel: het zelfstandig rijden hangt niet compleet af van de gegevens van die camera’s.

Het oog kan wel, bijvoorbeeld, verkeersborden met snelheidsbeperkingen lezen en past dan de snelheid van het voertuig daaraan aan. En wat bleek: hacken was niet nodig, een stukje isolatietape van vijf centimeter volstond om de twee Teslamodellen, uitgerust met Speed Assist (SA) en Tesla Automatic Cruise Control (TACC), te misleiden. De onderzoekers plakten de isolatietape aan het middelste beentje van het cijfer 3 op een verkeersbord dat een maximumsnelheid van 35 mijl per uur aangaf (ongeveer 55 km/uur). Voor het menselijk oog bleef het bord nog altijd 35 aangeven, maar het cameraoog van de twee Teslamodellen las 85, waardoor de auto’s automatisch versnelden naar 85 mijl per uur of ongeveer 135 km per uur.

Een Tesla Model S met autopilot op.
reuters Een Tesla Model S met autopilot op.

Geen vijandige aanval

Het lijkt vergezocht, maar volgens wetenschappers van McAfee valt zo’n scenario met overplakte snelheidsborden ook niet helemaal uit te sluiten. Tegelijkertijd zeggen ze dat “dit werk voorlopig nog hoogst academisch is”. Bovendien moet een hoop voorwaarden al echt samenvallen om de sabotage te doen slagen. Zo moet het gaan om oudere versies uit 2016 van de modellen S en X, die het hardware pack 1 en de Mobileye EyeQ 3-camera combineren. De nieuwste Tesla’s werken met een andere technologie. Verder kan het enkel bij de eerste implementatie van TACC als de bestuurder twee keer op de hendel tikt om TACC in te schakelen. En natuurlijk ook alleen maar als iemand met slechte bedoelingen het voor mekaar krijgt onopgemerkt een verkeersbord langs de weg te gaan beplakken en er dan nog eens een voertuig passeert met TACC geactiveerd én met de nodige technologie die het vatbaar maakt voor misleiding.

McAfee maakte de bevindingen op 27 september vorig jaar over aan Tesla, dat “op dit moment geen plannen kenbaar maakte om het probleem aan te pakken”. Mobileye zegt in een reactie dat ze “dit niet als een vijandige aanval beschouwen omdat het wijzigen van verkeersborden uit dit onderzoek ook het menselijke oog kunnen verwarren”. Het bedrijf voegt eraan toe dat het systeem in de eerste plaats menselijke bestuurders wil bijstaan en niet de automatische piloot. Bovendien, klinkt het nog, verlaat de technologie van automatisch rijden zich ook op een heleboel andere gegevens.

Tesla Model S.
kos Tesla Model S.



9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Juliette Nijs

    nix beter dan een oldskool auto zonder elektronische rommel ja. geen gezeik met rare fouten en pannes. gewoon simpel en goed.

  • Hendrik Patyn

    Mr Robrecht, ze kunnen bij Tesla zelfs nog geen achterruitverwarming installeren zonder dat de ruit barst, goed bezig. De garantie op de batterijen is verlaagd naar 160000km, een verminderde range na update, ja hoor Tesla wordt de perfecte wagen. Nog het ghost braking niet vermeld.... Nederlander op vakantie naar Oostenrijk moet 4x laden om er te geraken met zijn nieuwe 3, wat een verbetering..

  • Steven Avonts

    Niets beveiligen! Alle elektronische snufjes verbieden verdorie, hoe lui kan je als mens worden? Als je wilt gereden worden; neem dan een taxi, Uber, tram of bus! Geef mij maar een auto uit de jaren 90, lekker zwarte pluimen uitstoten en geen computer die mij om de 5 voet verteld dat ik te dichtbij rijd, te snel of dat ik moet remmen voor een overstekende tak! Rommel!!!!!

  • FRANK WILLEMS

    Voor veel computer specialisten is een programma schrijven een beroep .Hacken is een hobby . Heb je al eens de resultaten van eender welk hobby gezien.

  • piet devlieger

    Hoe vreselijk het ook klinkt maar dat is de toekomst voor terrorisme. Elk systeem kan gehackt worden. Zo kan bijvoorbeeld een elektrische zelfrijdende auto (die enorm zwaar is en enorm snel accelereert) zonder meer op bijvoorbeeld een file of in een mensenmenigte geknald worden. Of meerdere van die auto's bijvoorbeeld op een autosnelweg tegen hoge snelheid over de vangrails jagen. Hoe kan men zich daartegen beveiligen ?